Selamat Datang kepada pengunjung budiman ke blog SYIFA AS SAKINAH C&S. Terimakasih .. Sertai segera Insurans Kesihatan Prudential BSN Takaful , Skim Pelaburan Ahli KWSP & Khidmat Kaunseling serta Pengubatan Islam. Buat appoinment & berbicang segera terus dgn saya. .

Wednesday 17 October 2012

PANDUAN & CARA UNTUK MEMBELI KERETA

Nasihat : Sesiapa yang baru memulakan kerjaya adalah bijak dengan membeli kereta second hand. Antara saranan ambil julat usia kereta 5 tahun. 5 tahun tu masih lagi belum outdated. Condition still tip top, murah, insurance dan road tax murah, dapat jimat banyak. Lagi best mampu beli cash. Takde la banyak hutang. Bila dah kawin dan stabil lepas 3-4 tahun nak tukar keta lain baru la tuka. takde pening kepala.






Tapi kalau masih nak beli kereta baru, berikut adalah perkara yang anda perlu tahu.



1. Memiliki kereta sendiri!


Keinginan untuk memliki kereta sendiri bagi setiap manusia boleh menjadi keinginan yang sukar dikawal. Memiliki kereta sendiri lebih2 lagi buat pertama kali mungkin akan membuatkan anda rasa bebas untuk bergerak ke mana saja. Tapi apakah anda benar2 tahu apa syarat untuk memiliki kereta anda?

Lebih dari satu syarat, terdapat pelbagai syarat yang membuatkan anda pembeli yang bijak! Walaupun ini mungkin bukan pertama kali anda memiliki kereta anda, anda mungkin tersilap beli kali ini, atau tersilap membuat keputusan untuk kali kedua! Jika anda bercadang untuk membayar ansuran selama 9 tahun, bayangkan.. selama 9 tahun anda perlu berpuas hati dengan kesilapan sendiri. Jadi bagaimana anda boleh membuat pilihan yang betul?

Pilihan yang betul tidak wujud sebenarnya. Apa lagi kalau pada waktu seperti ini, terdapat pelbagai model kenderaan, dan setiap jenis model mempunyai kriteria tertentu. Tak ada satu pun 'manufacturer' kereta yang akan membuat kesilapan secara sengaja. Setiap jenis model dan setiap kelebihan dan kekurangan telah pun dikaji bertahun2. Terpulang pada pembeli menentukan kegunaan kenderaan tersebut.


2. Memilih model kenderaan


Memilih model kereta yang sesuai sangat penting. Ini akan membantu anda bergerak ke sana sini dengan lebih mudah. Model yang anda pilih juga melambangkan identiti anda sendiri, seorang yg gemar berkeluarga, gemarkan aktiviti lasak, yg bergaya ataupun mementingkan prestasi lebih dari segalanya.

Tetapi identiti anda harus seiring dengan keperluan anda, ini untuk memudahkan aktiviti seharian anda melainkan anda mampu memiliki lebih dari sebuah kereta.

Biasanya ramai antara kita memilih kereta jenis sedan 4 pintu. Sedan 4 pintu terbahagi kepada 3 jenis. D-segmen C-segment dan B-segment

D-segmen
Mewakili kereta jenis Luxury Sedan. kereta ini biasa bersaiz besar dengan beberapa gadget mewah. Contoh kereta jenis D-segmen adalah Honda Accord, Toyota Camry, Hyundai Sonata, Kia Optima, Mazda 6, dan BMW 5 Series. Jika kereta  Nasional, Proton Inspira boleh juga dimasukkan dalam kategori ini.

C-segmen
Merupakan Kereta jenis sedan yang sederhana besar, sesuai untuk yang berkeluarga. Contoh kereta seperti ini adalah Proton Persona, Proton Waja, Hyundai Avante, Kia Forte, Honda Civic, Mazda 3, Toyota Altis, dan Chevloret Cruze, yang tebaru seperti Proton Preve, Hyundai Elentra (2012).

B-segmen
Kereta sedan bersaiz kecil. Biasanya boleh memuatkan 4 orang dewasa. Kereta jenis ini adalah seperti Proton Saga, Hyundai Ascent, Toyota Vios, Honda City dan Mazda 2. Proton Preve juga dikatakan tergolong dalam segmen ini.

Kereta Seperti Perodua Kancil, Perodua Kelisa, Perodua Viva, Perodua Myvi, Chevrolet Aveo, Kia Picanto dan Hyundai i1o pula adalah dalam kategori Compact car. Bersaiz kecil, mempunyai 2 hingga 4 pintu dan bonet yang kecil. Kereta jenis ini lebih ringan dan enjin lebih kecil. Sesuai untuk mereka yang tinggal di bandar kerana mudah untuk bergerak dan lebih jimat.

Kini model MPV juga digemari oleh orang muda kerana ia sangat sesuai untuk mereka yang merancang untuk berkeluarga. Dengan 6 hingga 11 tempat duduk, MPV lebih selesa dari van dan lebih praktikal.

Perodua Alza dan Honda Freed, merupakan rupa baru MPV di Malaysia dengan 7 tempat duduk dan bersaiz sebuah kereta sedan. Tetapi oleh kerana ruangnya yang begitu terhad, ia tidak sesuai untuk orang dewasa pada tempat duduk belakangnya.

Mini MPV pula seperti Mazda 5, Toyota Innova, Toyota Avanza, Honda Stream, Naza Citra, Kia Rondo dan Nissan Grand Livina lebih popular dengan saiz yang lebih kecil dari MPV tetapi mempunyai ruang yang lebih selesa.


3. Survey kereta?

Dah tentukan jenis kereta yang anda inginkan? MPV saiz penuh? mini MPV? atau compact MPV? atau sedan? 2 door coupe? compact car? 4 pintu? 2 pintu? cc 1300 kebawah? 1600? atau 2.0 liter? atau lebih?
Prestasi, penjimatan, kos servis perlu diambil kira. Kadang2 kita inginkan kereta yang cantik, tapi sebelum beli survey dulu harga alat ganti. Mudah didapati atau tidak? mahal atau berpatutan?
Jangan percaya kata pakcik/makcik/adik/ mak atau sape2 je yang ade dalam dunia ni untuk kereta idaman anda. Cara paling baik adalah:
1. Dapatkan 3-4 jenis model kereta yang anda inginkan .Catit atas kertas.
2. di bawah setiap model pilihan anda, listkan Lampu belakang, lampu hadapan, tayar, dan servis
3. pergi ke pusat servis dan dapatkan salinan servis sehingga 10,000km. pastikan salinan ini mempunyai harga servis sekali. Dengan ini anda dapat mencari perbezaan yang mana lebih berbaloi.
4. pergi ke kedai alat ganti dan tanyakan harga lampu, bumper atau apa saja yang mungkin rosak bila dilanggar. bezakan harga yang paling baik. ini termasuklah brek pad, oil filter, air filter, fuel filter dan apa saja yang terlintas di fikiran anda.
Dengan cara ini anda dapat melihat bajet kereta anda apabila beberapa perkara rosak atau perlu diganti. Adakah anda sanggup membayar untuk harga itu? Setengah kereta yang reputasi agak baik, seperti jarang rosak atau tahan lama, mungkin mempunyai harga alat ganti yang lebih mahal kerana alat gantinya jarang dibeli.


4. Pinjaman/ Loan kenderaan

Dah survey? dah berminat? dah tau harga utk service dan maintainance? kite cite pulak bab duit... part yg orang semua tak suke sangat bercakap bile hal2 berkaitan kereta ni... kat sini la punca beberapa orang hilang minat nak beli kereta baru..
Layak ke anda pakai kereta berkenaan?
Loan biasa dibuat dengan bank, tapi sesetengah syarikat menyediakan loan mereka sendiri seperti Toyota dan Nissan yang mungkin menawarkan interest yang lebih rendah. Berbeza dengan kereta terpakai, kereta yang dah lebih 10 tahun bank tak benarkan buat loan, melainkan ade sesetengah syarikat kereta terpakai yg bg berhutang... yang ini.. pandai2 la korang!
Harga kereta bulanan didarab dengan 3. Itulah yg menentukan anda layak atau tidak memiliki kenderaan berkenaan. Contohnya, harga bulanan kereta berkenaan yang perlu dibayar setiap bulan adalah RM 700, didarab dengan 3 menjadikan RM 2100. Jika gaji anda lebih dari RM 2100, anda layak memiliki kenderaan berkenaan.
Tapi tak habis di situ lagi, bank statement anda, kukuh atau tidak? kalau tiap2 bulan balance tinggai RM10... susah jgk tu.. pastikan tiap2 bulan anda ada menyimpan sebelum menghantar dokumen anda untuk membeli kereta anda.
CCRIS!! ni yang paling susah ni... anda pernah beli kereta? personal loan? guna kredit card? atau beli rumah? ada terlambat bayar? kalau ade, kene la tunggu 6 bulan untuk nama anda clear... jadi elakkan la terlambat bayar. Kalau anda ada rekod yang baik, lagi mudah la urusan peminjaman.
dan jika anda berusia bawah 25 tahun dan pertama kali membeli kenderaan, sediakanla seseorang yg sanggup jadi gerento. ini akan memudahkan urusan anda.
Elakkan o downpayment atau downpayment rendah. Kalau dah plan nak beli kereta, pastikan anda boleh bayar 10% downpayment. Lebih baik kalau ade lebih dari 20%. Dan kalau boleh berhutang bawah 7 tahun lebih elok. Nanti bila nak jual kereta, kereta masih ade harga dan ade baki untuk bayar downpayment kereta baru. Ramai yang berhutang lama ni bila nak tukar kereta baru je tak kesampaian kerana banyak lagi baki dengan bank, tambah dengan downpayment kereta baru... tak semua mampu. Jadi plan la untuk masa depan anda.
Jika anda tak yakin, cari wakil penjual yang sanggup membantu anda secara percuma untuk melihat status anda samada layak atau tidak membeli kereta. Kalau dia mintak RM100 pun ok, jangan lebih dari tu. Itu kalau anda tak pasti dengan status anda...
Banyak yang perlu anda fahami sebelum berhutang, jadi fikir masak2 dan survey habis-habisan. Lainla kalau wang bukan masalah bagi anda.

5. Kadar Faedah Pinjaman Kenderaan

Secara umumnya, kadar faedah berbeza mengikut:
1. Brand kereta
2. Tempoh pinjaman
3. Bank

Untuk menarik pembeli, terdapat brand dan model tertentu yang menawarkan faedah yang lebih rendah atau tiada faedah langsung, contohnya Naza Spectra, BMW, Chevrolet, melalui skim Credit mereka sendiri. Misalnya, BMW Credit menawarkan kadar faedah 1.38% untuk kereta mereka.

Contoh 1 :

LAST UPDATED: 30 April, 2012
LOCAL CARS INTEREST RATES :
Proton : From 2.80 – 3.00 %  (Grad Scheme: 3.1%)
Perodua : From 2.80- – 3.00% (Grad Scheme: 3.1%)
IMPORTED CARS INTEREST RATES:
Honda : From 2.38- 2.60 %
Toyota : From 2.48 – 2.60 %
Hyundai : From 2.50 – 2.60 %
Naza : From 2.50 – 2.60 %
USED CARS INTEREST RATES:
The rate should be higher 0.8 – 1.5% than the rates listed above.
TERM & CONDITION:
Kindly note that the rates listed above exclude any specific promotion available on certain model. Please be advised that if your financial conditions do not meet the bank’s requirements, the interest rate could be higher than the rates listed above. Click on the financing tab to find out the lists of our bank panels.
Sumber : http://mybestcardealer.wordpress.com/financing/latest-interest-rates/

Contoh 2 ;

This apply to Perodua and Proton Cars only! Update : 23 May 2011

Loan Amount
1-5 years
7 years
9 years
RM 20,000
3.89%
3.92%
4.03%
RM 22,000
3.84%
3.87%
4.00%
RM 24,000
3.78%
3.83%
3.96%
RM 26,000
3.73%
3.80%
3.94%
RM 28,000
3.70%
3.76%
3.91%
RM 30,000
3.67%
3.74%
3.89%
RM 32,000
3.63%
3.72%
3.87%
RM 34,000
3.61%
3.70%
3.86%
RM 36,000
3.59%
3.69%
3.84%
RM 38,000
3.57%
3.67%
3.83%
RM 40,000
3.55%
3.66%
3.81%
Please note that these rates will be the same at all banks in Malaysia.



6. Insuran kereta


EH? Nak beli kereta dah? Nanti dulu!! Betul ke nak beli ni? Cukup ke kemampuan tu? Okla.. ade yang kata cukup nak bayar bulan-bulan kan? Tapi betul ke cukup nak bayar yang tahunannye?

Kereta anda pun ada Hari Jadi jugak! Happy Birthday!! Tidak! bukan itu yang anda patut ucapkan, tapi ucapkan selamat tinggal kepada duit dalam bank anda! Kenapa tu?

Setiap tahun bila tiba hari jadi kereta anda, iaitu tarikh ianya didaftarkan, anda perlu memperbaharui Insuran dan cukai jalan kereta anda. Anda fikir murah?

Setiap kereta mempunyai nilai insurannya, Jika anda membeli kereta anda RM40,000 tahun ini, nilai insurannya mungkin berharga RM37,000, dan pada tahun hadapan, ia mungkin menjadi RM35,000. Jumlah yang anda perlu bayar untuk nilai insuran RM35,000 adalah RM1,121 tanpa sebarang penambahan polisi. Berikut adalah jumlah kasar harga insuran yang anda perlu bayar mengikut harga kenderaan diinsurankan. Jumlah mungkin berbeza mengikut kapasiti enjin kenderaan anda:

Nilai diinsurankan              Harga insuran
RM40,000                             RM1,251
RM50,000                             RM1,500
RM60,000                             RM1,700
RM70,000                             RM2,087


Nilai insuran akan berubah setiap tahun mengikut harga pasaran kereta anda pada tahun berkenaan.

NCD atau No Claim Discount
Mahal tak insuran tu? Mahal kan? Ni insuran tau, bukan road tax atau cukai jalan! jangan korang salahkan kerajaan pulak bab ni! ni memang polisi insurans seluruh dunia.

Tapi jangan takut, kalau anda pemandu yang cermat dan mampu manjauhkan kemalangan dari kenderaan anda atau anda bernasib baik atau anda tidak mengharapkan pihak insuran menyelesaikan masalah kemalangan anda, anda akan dihadiahkan NCD atau No Claim Discount setiap tahun sehingga tahun ke 5 apabila NCD anda mencecah 55%, ia akan berhenti setakat itu!

Bagaimana NCD berfungsi? Jika anda tidak pernah menuntut sebarang ganti rugi dengan pihak insuran anda, anda akan dihadiahkan diskaun seperti berikut:

25% diskaun untuk tahun pertama
30% diskaun untuk tahun kedua
38.33% diskaun untuk tahun ketiga
45% diskaun untuk tahun keempat
55% diskaun untuk tahun kelima

dan tiada kenaikan diskaun untuk tahun keenam dan seterusnya.. cukupla dah diskaun separuh harga tu!

Jadi bagaimana ia berfungsi?

Misalnya jika anda pernah gunakan kereta anda selama setahun tandap sebarang tuntutan insuran:

Kes 1
Nilai insuran kereta anda tahun berkenaan:  RM40,000
Nilai NCD yang anda terima: 25%
Jumlah yang perlu anda bayar: RM938

Kes 2
Nilai insuran kereta anda pada tahun berkenaan: RM40,000
Nilai NCD yang anda terima: 55%
Jumlah yang perlu anda bayar: RM368

Dan jangan lupa, setiap tahun nilai insuran kereta anda akan menurun, dah jumlah yang perlu dibayar jauh lebih rendah dari tahun sebelumnya kerana NCD dan harga pasaran kenderaan anda.

Penambahan Insuran Cermin hadapan
Atau Windscreen... anda cuma perlu menambahkan 15% dari jumlah insuran anda setahun!

Lain-lain penambahan sila rujuk wakil insuran anda!

NCD boleh dipindahkan kepada kereta baru anda atau insuran baru dengan syarat kereta baru dan lama mestilah keduanya atas nama anda! Jadi jika anda pemandu yang mempunya NCD, tak perlulah risaukan insuran kereta baru anda.


Setelah melakukan sedikit kajian dan pemerhatian di perbincangan forum-forum internet, di dapati kebanyakan pengguna mengesyorkan menggunakan insurans kenderaan berasaskan ‘Takaful‘ seperti Takaful Ikhlas dan Takaful Malaysia ataupun mana-mana penyedia insurans yang mempunyai nama ‘Takaful‘. Ini kerana insurans yang bersifatkan takaful adalah lebih menepati syariat Islam dan bebas daripada unsur riba. Malahan harga bayaran insurans kenderaan sama sahaja di antara kesemua Penyedia Khidmat Insurans. Jadi adalah lebih baik mengambil insurans yang terbaik di antara yang terbaikkan.

Contoh under-insured yang senang difahami ;

1. sebuah kereta bernilai RM100,000. sum insured cuma RM70,000 - atau 7/10 @ 70%.
- bila berlaku kemalangan dan katakan kos pembaikan RM10,000, maka insurans akan bayar cuma 7/10 atau RM7,000. ini kerana premium dibayar cuma 7/10 saja.

2. sebuah kereta bernilai RM100,000. sum insured RM80,000. - atau 8/10 @ 80%.
- kereta terbakar hangus dan total loss. oleh kerana sum insured cuma 80%, maka insurans cuma membayar 80% saja atau RM80,000.

Untuk no 1 saya bagi kan fomula nya sekira berlaku under insured dan average clause diguna pakai untuk pengiraan tuntutan insuran.....

kos pembaikan x nilai insuran / nilai pasaran = bayaran yg akan dijelaskan oleh sykt insuran. Perbezaan nya di tanggung oleh pemilik kenderaan.

(cost of repair x insured value/ market value = amount borne by insurance company. The different from own pocket)

10000 x 70000 / 100000 = 7000. 3000 dari poket pemilik

Tetapi fomula ini tidak diguna pakai untuk tuntutan total loss atau kecurian. dalam kes in jumlah pampasan ialah nilai insuran atau nilai pasaran mana satu yang paling rendah..... lebih kurang macam tu lah.... nak cerita panjang sgt kena buka kelas..... off and on saya akan cuba mencelah.


(a) Cara ingin tahu nilai premium insurans kereta anda ;
- Kalkulator premium kenderaan peribadi kami membolehkan anda mengira jumlah premium insurans yang akan dibayar oleh anda bila anda mengambil insurans bagi kenderaan anda. Premium ini berubah bergantung kepda perincian polisi seperti jenis perlindungan, kapasiti enjin, diskaun tiada tuntutan dan manfaat tambahan.
Sila klik link di bawah ;

http://www.insuranceinfo.com.my/help_and_advice/useful_tools/car_premium.php?intPrefLangID=2


(b) Cara untuk tahu nilai Insurans kereta anda apabila memperbaharui insurans (Secondhand) ;

- Kalkulator Memperbaharui Insurans

Sila klik link di bawah ;

http://www.einsuran.com/B001001.aspx

(c) Untuk tahu harga pasaran kenderaan anda boleh mencuba di ;
Sila klik link di bawah ;

http://www.autoclaims.com.my/agv1/home.php

-Masukkan data maklumat kenderaan yang dikehendaki.

(d) 5 perkara yang perlu anda tahu mengenai insurans dan cukai jalan(roadtax)


Masa- Pasti ramai di antara anda akan memperbaharui cukai jalan pada saat akhir. Mungkin paling awal pada minggu yang terakhir. Mungkin ada juga yang memperbaharui cukai jalan selepas tamat tempoh. Sebenarnya, cukai jalan boleh diperbaharui 60 hari sebelum tarikhnya tamat. Ini akan memudahkan lagi anda untuk merancang masa yang sesuai untuk pergi memperbaharuinya tanpa mengganggu kerja harian. Anda boleh merujuk geran kereta sekiranya anda berasa tidak yakin.

Urusan-  Pada kebiasaannya, anda akan menyerahkan 100% kepada ejen takaful/insurans untuk menyelesaikan segala urusan sehingga memperoleh roadtax. Anda dinasihatkan untuk menyemak maklumat perlindungan takaful/insurans yang anda ambil supaya tidak diperguna. Selaku pengguna, anda berhak untuk mendapatkan segala maklumat berkenaan perkhidmatan yang anda bayar, seperti jenis perlindungan, sum-insured (jumlah perlindungan), NCD (non-claim discount) dan yang paling penting premium perlindungan takaful/insurans kenderaan.

Jumlah perlindungan-  Jumlah perlindungan takaful/insurans adalah hak anda untuk tentukan, bukan ejen. Anda dinasihatkan untuk memilih jumlah yang bersesuaian dengan harga semasa kenderaan. Cara paling selamat untuk mengetahui harga semasa kenderaan adalah dengan menghubungi pihak bank. Ini kerana pihak bank akan mengemas kini harga kereta setiap 3 bulan sekali. Cara seterusnya adalah mendapatkan maklumat daripada kedai kereta terpakai. Mereka mempunyai perkiraan harga kereta tersendiri. Dan cara termudah untuk mengetahui harga semasa ialah dengan mencari harga purata sesebuah kenderaan.

Below/Over insured- Tidak guna untuk meletakkan jumlah perlindungan yang tinggi kerana sekiranya berlaku claim, anda hanya boleh membuat tuntutan mengikut harga semasa(over insured). Sebaliknya, sekiranya anda meletakkan harga perlindungan kereta anda di bawah harga semasa, apabila berlaku tuntutan, syarikat hanya akan meluluskan sehingga jumlah yang anda insuranskan(below insured). Tetapi sesetengah syarikat masih boleh mengambil kira sekiranya perbezaan jumlah perlindungan dengan harga semasa tidak terlalu jauh sekitar 5%-10%. Amat penting untuk anda mengetahui harga semasa kenderaan anda.

Faedah- Anda juga perlu mengetahui mengenai faedah yang anda dapat sekiranya mengambil insurans daripada mana-mana syarikat. Ini adalah untuk mengelakkan anda daripada ditipu. Bandingkan faedah-faedah yang diberikan oleh beberapa buah syarikat kemudian buatlah keputusan yang anda rasakan paling sesuai. Antara contoh faedah adalah sepeti diskaun atau bonus apabila tidak berlaku kemalangan pada satu tahun tempoh perlindungan dan


7.  Cukai Jalan / Road Tax
Kadar Cukai Jalan (Road tax) ditentukan oleh beberapa perkara seperti berikut: -
  • Jenis pemilikan (individu/syarikat)
  • Jenis kenderaan (Engin desel/petrol)
  • Kapasiti Enjin/CC
  • Kawasan (Semenanjung,Sabah,Sarawak)

(a) KADAR LESEN KENDERAAN MOTOR (LKM) MALAYSIA

GARIS PANDUAN PENGIRAAN KADAR LESEN KENDERAAN MOTOR (LKM) BAGI KENDERAAN DI SEMENANJUNG MALAYSIA, SABAH DAN SARAWAK (PINDAAN SELEPAS BAJET 2009) [as at 29 Mei 2011]


1. SEMENANJUNG MALAYSIA, PULAU PANGKOR & PULAU LANGKAWI
1.1 SEMENANJUNG MALAYSIA
1.1.1 Motosikal
Kod kegunaan : AA (Motosikal)
i. LKM bagi motosikal dengan kapasiti enjin 150ccdan ke bawah dikekalkan pada kadar sedia ada.
ii. Kadar LKM bagi motosikal dengan kapasiti melebihi 150cc adalah ditetapkan pada kadar tetap seperti berikut:-
Kapasiti Enjin Kadar
151cc hingga 200cc  ---->RM 30.00
201cc hingga 250cc ----> RM 50.00
251cc hingga 500cc ----> RM 180.00
501cc hingga 800cc ---->RM 250.00
Melebihi 800cc  ---->RM 350.00
1.1.2 Motokar Saloon Persendirian Milik Individu
Kod Kegunaan : AB (Individu) Bahan Bakar : Petrol/diesel/diesel hijau
i) Motokar berkapasiti enjin 1600cc dan ke bawah
dikenakan kadar tetap (flat) seperti berikut:
Kapasiti Enjin Kadar
1000cc dan ke bawah ----> RM 20.00
1001cc hingga 1200cc  ---->RM 55.00
1201cc hingga 1400cc ---->RM 70.00
1401cc hingga 1600cc  ---->RM 90.00
ii) Motokar berkapasiti enjin melebihi 1600cc dikenakan kadar asas dan tambahan kadar progresif seperti berikut:
Kapasiti Enjin Kadar Asas Kadar Progresif
1601 hingga 1800cc    ----> RM 200.00 RM 0.40 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1600cc
1801cc hingga 2000cc ----> RM 280.00 RM 0.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1800cc
2001cc hingga 2500cc ----> RM 380.00 RM 1.00 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2000cc
2501cc hingga3000cc  ----> RM 880.00 RM 2.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2500cc
Melebihi 3000cc           ----> RM 2,130.00 RM 4.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 3000cc
1.1.3 Motokar Saloon Persendirian Milik Syarikat
Kod Kegunaan : AC (Syarikat) Bahan Bakar : Petrol/diesel/diesel hijau
i) Motokar berkapasiti enjin 1600cc dan ke bawah dikenakan kadar tetap (flat) seperti berikut:
Kapasiti Enjin Kadar
1000cc dan ke bawah  ---->RM 20.00
1001cc hingga 1200cc  ---->RM 110.00
1201cc hingga 1400cc  ---->RM 140.00
1401cc hingga 1600cc  ---->RM 180.00
ii) Motokar berkapasiti enjin melebihi 1600cc dikenakan kadar asas dan tambahan kadar progresif seperti berikut:
Kapasiti Enjin Kadar Asas Kadar Progresif
1601 hingga 1800cc  ---->RM 400.00 RM 0.80 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1600cc
1801cc hingga 2000cc  ---->RM 560.00 RM 1.00 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1800cc
2001cc hingga 2500cc  ---->RM 760.00 RM 3.00 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2000cc
2501cc hingga 3000cc  ---->RM 2,260.00 RM7.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2500cc
Melebihi 3000cc R ---->M 6,010.00 RM13.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 3000cc
1.1.4 Kenderaan Persendirian Selain Motokar Saloon Milik Individu Dan Syarikat
Kod Kegunaan : AD (Individu) AE (Syarikat) Bahan Bakar : Petrol/diesel/diesel hijau
i) Motokar berkapasiti enjin 1600cc dan ke bawah dikenakan kadar tetap(flat) seperti berikut:
Kapasiti Enjin Kadar
1000cc dan ke bawah ----> RM 20.00
1001cc hingga 1200cc ----> RM 85.00
1201cc hingga 1400cc  ---->RM 100.00
1401cc hingga 1600cc  ---->RM 120.00
ii) Motokar berkapasiti enjin melebihi 1600cc dikenakan kadar asas dan tambahan kadar progresif seperti berikut:
Kapasiti Enjin Kadar Asas Kadar Progresif
1601 hingga 1800cc  ---->RM 300.00 RM 0.30 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1600cc
1801cc hingga 2000cc ---->RM 360.00 RM 0.40 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1800cc
2001cc hingga 2500cc  ---->RM 440.00 RM 0.80 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2000cc
2501cc hingga 3000cc  ---->RM840.00 RM1.60 untuk setiapperbezaan cc berbanding 2500cc
Melebihi 3000cc ---->RM 1,640.00 RM1.60 untuk setiap perbezaan cc berbanding 3000cc


(b) UNTUK PULAU PANGKOR dan PULAU LANGKAWI SABAH DAN SARAWAK

Download di :

http://portal.jpj.gov.my/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=13&Itemid=3

(c) Contoh Pengiraan Cukai Jalan ;

Lihat CC pada Sijil Perakuan Pendaftran Pengankutan anda ;

Hyundai Elentra(2012) = 1797cc

(d) Cara kira Manual : Lihat Jadual di atas ;

” ii) Motokar berkapasiti enjin melebihi 1600cc dikenakan kadar asas dan tambahan kadar progresif seperti berikut:

Kapasiti Enjin Kadar Asas Kadar Progresif 1601 hingga 1800cc = RM 200.00, RM 0.40 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1600cc  “

1797cc – 1600cc = 197cc

107cc x RM0.40 = RM78.80

Jumlah Sebenar = RM200.00 + RM78.70 = RM 278.80

Cara kira Automatik :


- Masukkan nilai cc kenderaan anda dan tekan Calculate.
- Nilai cc (taip) jika 1.5cc = 1500, 1.8 = 1800

Sila klik link dibawah ;

http://www.autoworld.com.my/v2/tools/roadtax.asp



8. Kadar Bayaran Bagi Pelesenan Kenderaan(Registration Fee)


Jadual kadar bayaran yang ditetapkan bagi urusan yang melibatkan perlesenan dan pendaftaran kenderaan.


Bil

Permohonan Pendaftaran dan Pelesenan Kenderaan

Tiada Tuntutan Hakmilik

(Kadar Bayaran)

Ada Tuntutan HakMilik

(Kadar Bayaran)

Pendaftaran Baru (e Daftar)

1

Kenderaan Tempatan

Motokar < 1500 cc
150.00
200.00
Motokar > 1500 cc
300
350
Motokar Syarikat
500.00
550.00
Motosikal
5.00
20.00
Lori/Jentera
60.00
110.00
Kenderaan Badan Berkanun
500.00
550.00
2

Kenderaan Import

Motokar < 1500 cc
150.00
200.00
Motokar > 1500 cc
300.00
350.00
Motokar Syarikat
500.00
550.00
Motosikal
300.00
320.00
Lori/Jentera
50.00
110.00
Kenderaan Badan Berkanun
500.00
550.00
3
Pertukaran Nombor Pendaftaran (interchange)
200.00
(tanpa gantian LKM)
4.
Pertukaran Nombor Pendaftaran (interchange)
210.00
(dengan gantian LKM)
5.
Salinan Perakuan Pendaftaran Kenderaan
Motokar/Jentera
50.00
Motosikal
20.00
6.
Permohonan Maklumat Kenderaan
Maklumat Terhad
- Pemilik
10.00
- Insurans
10.00
7.
Tukar Hakmilik Kenderaan
Motosikal
3.00
150.00
Motokar
100.00
23.00
Kenderaan Perdagangan
40.00
90.00
Kenderaan Off Road
100.00
150.00
8.
Pembatalan Tuntutan Hak Milik
Percuma
9.
Pindaan Data
tukar enjin, tukar bahan bakar
Percuma
10
Pembetulan Data
Percuma
11
Permohonan Pengesahan Rekod
Percuma
12
Pembatalan Pendaftaran Kenderaan
Percuma
13
Semakan Senarai Hitam
Percuma
14
Permohonan Baru Lesen Kenderaan Perdagangan Motor (Trade Plate) 1 tahun
- 1 tahun
700.00
- 6 bulan
350
16
Permohonan Baru Lesen Kenderaan Perdagangan Motor (Trade Plate - Motorsikal ) 1 tahun
- 1 tahun
240.00
- 6 bulan
120.00
17
Salinan Lesen Kenderaan Motor
- Motokar / Lori / Jentera
50.00
- Motosikal
20.00

Sumber :

http://portal.jpj.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=97%3Akadar-bayaran-bagi-pelesenan-kenderaan&catid=6%3Akenderaan&Itemid=42&lang=en



9.  Panduan Daftar Nombor Kenderaan (PLATE)

Kat bawah ni kawan uploadkan cara nak beli atau daftar nombor kenderaan.  Pengalaman kawan daftar nombor semasa kena bayar RM210. Sepuluh ringgit tu memang wang pendaftaran ler...

KATEGORI NOMBOR PENDAFTARAN
NOMBOR-NOMBOR BERNILAI UTAMA


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
NOMBOR-NOMBOR MENARIK
11
12
13
14
15
16
17
18
19
22
28
33
38
55
66
77
88
99
111
222
333
555
666
777
888
999
1111
2222
3333
5555
6666
7777
8888
9999
NOMBOR-NOMBOR POPULAR
20
21
23
24
25
26
27
29
30
31
32
34
35
36
37
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
100
200
300
400
500
500
700
800
900
1000
1001
1122
1221
1133
1331
1155
1551
1166
1177
1771
1188
1881
1199
1919
1991
2000
2002
2020
2211
2112
2233
2332
2255
25225
2552
2266
2662
2277
2727
2772
2288
2828
2882
2299
2929
2992
3000
3003
3030
3300
3131
3113
3322
3232
3223
3355
3535
3553
3366
3636
3377
3773
3388
3838
3399
3939
3993
4000
5000
5005
5515
5115
5522
5533
5353
5335
5566
5665
5577
5775
5588
5885
5599
5995
5000
5006
6611
6116
6622
6633
6336
6655
6556
6677
6776
6688
6868
6886
6699
6969
6996
7000
7007
7070
7711
7171
7117
7722
7227
7733
7373
7755
7557
7766
7667
7788
7878
7887
7799
7997
8000
8008
8811
8181
8118
8822
8228
8833
8383
8338
8855
8558
8866
8668
8877
8778
8899
8989
8998
900
9009
9911
9119
9922
9229
9933
9339
9955
9559
9966
9696
9669
9977
9779
9988
9898
9889

Mana-mana nombor pendaftaran lain yang menerima tempahan adalah termasuk di bawah kategori ini 

Nombor-nombor Semasa
Bermaksud suatu nombor pendaftaran dari kategori selain di atas.

Dokumen yang perlu dikemukakan
NOTA : Semua dokumen hendaklah diisi ke dalam sampul surat , ditulis di luar sampul surat : "

TEMPAHAN NOMBOR PENDAFTARAN "
dan dimasukkan ke dalam peti tempahan yang disediakan.

PERMOHONAN MENYERTAI TEMPAHAN NOMBOR PENDAFTARAN SECARA TAWARAN
1.     Bayaran perkhidmatan RM 10.00.
2.     Bayaran deposit 50% daripada harga tempahan  dan dikemukakan dengan bank draf/ kiriman wang/ wang pos atas nama "Ketua Pengarah Pengangkutan Jalan Malaysia".
3.     Salinan Kad Pengenalan Pemohon ( individu/syarikat) yang disahkan .
4.     Salinan Sijil Perakuan Pendaftaran Syarikat (Borang 9 atau Borang 13 ) dan Borang 49 yang disahkan oleh Pendaftar Syarikat / Setiausaha Syarikat atau salinan Sijil Pendaftaran Perniagaaan ) .
5.     Sampul surat bersetem dan beralamat sendiri.

PERMOHONAN MENDAPATKAN NOMBOR PENDAFTARAN SECARA PILIHAN
1.     Slip Bayaran yuran perkhidmatan RM10
2.     Salinan Kad Pengenalan Pemohon / identiti pengenalan diri (pasport)
3.     Salinan Sijil Perakuan Pendaftaran Syarikat (Borang 9 atau Borang 13 ) dan Borang 49 yang disahkan oleh Pendaftar Syarikat / Setiausaha Syarikat atau salinan Sijil Pendaftaran Perniagaaan ) .

PERMOHONAN MENDAPATKAN NOMBOR PENDAFTARAN (KELULUSAN KHAS)
1.     Surat Permohonan
2.     Salinan Kad Pengenalan Pemohon / identiti pengenalan diri (pasport)
3.     Salinan Sijil Perakuan Pendaftaran Syarikat (Borang 9 atau Borang 13 ) dan Borang 49 yang disahkan oleh Pendaftar Syarikat / Setiausaha Syarikat atau salinan Sijil Pendaftaran Perniagaaan ) .

Keputusan
PERINGATAN : Pemohon yang berjaya dilarang sama sekali memberi/menjual nombor pendaftaran mereka kepada orang lain kecuali dengan pertimbangan khas dari Pengarah Negeri seperti kes pertukaran daripada ibu/bapa kepada anak, suami/isteri/anak dan individu kepada syarikat di mana ia menjadi Lembaga Pengarah.
1.     Surat keputusan akan dikeluarkan kepada pemohon yang berjaya dan tidak berjaya. 
2.     Bagi pemohon yang tidak berjaya,deraf bank/kiriman wang/wang pos akan dikembalikan. 
3.     Senarai nama dan nombor identiti pengenalan diri pemohon yang berjaya akan dipamerkan di JPJ Negeri/Cawangan yang menawarkan nombor pendaftaran tersebut.
4.     Pemohon yang berjaya hendaklah menjelaskan bayaran penuh dalam tempoh 30 hari dari tarikh surat keputusan
5.     Pemohon yang telah menjelaskan bayaran hendaklah mendaftarkan nombor tersebut dalam tempoh TIGA (3) bulan dari tarikh bayaran dijelaskan
6.     Pemohon yang berjaya yang tidak menjelaskan bayaran penuh  dalam tempoh yang ditetapkan atau tidak mendaftarkan nombor pendaftaran yang ditawarkan dalam  tempoh yang ditetapkan, maka nombor pendaftaran tersebut akan ditarik balik dan ditawarkan kepada pemohon lain yang berminat.
7.     Penangguhan pendaftaran adalah tidak dibenarkan
8.     Keputusan Jawatankuasa Pengurusan Nombor Pendaftaran adalah muktamad

Harga Tempahan
Harga tempahan minima bagi setiap nombor pendaftaran tertakluk kepada kategori nombor seperti berikut :
1.     Nombor Bernilai Utama RM10,000
2.     Nombor Menarik RM 2,000
3.     Nombor Popular RM 300
4.     Nombor Semasa RM 200

Maklumat tambahan
1.     Tempahan nombor pendaftaran boleh dibuat dimana-mana JPJ Negeri.  Masukkan sampul surat permohonan ke dalam peti tempahan mengikut nama Negeri yang dipamerkan pada peti tempahan.
2.     Iklan tawaran tempahan nombor pendaftaran lain-lain Negeri akan dipamerkan di semua pejabat JPJ Negeri/ Cawangan
3.     Tempoh tempahan akan ditutup pada jam 12.00 tengahari pada hari terakhir tawaran dibuka
4.     Bayaran yuran perkhidmatan RM10 boleh dibayar dimana-mana pejabat JPJ Negeri/ Cawangan

Sumber :
http://busuk.org/ping/view/40953

10.  Harga Kereta Susut Nilai


 

Just nak share mengenai berapa harga kereta turun (susut nilai @depreciation) setelah kita guna kereta selapas 5 tahun:

  • Kiraan ini berdasarkan jenama Honda, Perodua, Toyota, Proton dan Kia
  • Honda adalah jenama yang paling kurang susut nilai iaitu hanya 32% dan diikuti oleh Perodua at 33%. Maknanya kedua-dua jenama ini memberi nilai yang agak baik apabila kita hendak jual kembali or trade-in

Manakala Kia pula harganya jatuh lebih daripada 50%. Memang ini perlu kita ambil kira apabila kita membeli sesuatu produk. By the way, jenama Kia semakin menyerlah di Amerika Syarikat dan juga Eropah. Maybe selepas ini, Kia akan lebih diminati oleh rakyat Malaysia


11. Soalan Lazim Ditanya


Apakah dokumen yang diperlukan untuk pembelian kereta?


Soalan:

 Apakah dokumen yang diperlukan oleh pihak Bank untuk pinjaman pembelian kereta?

Jawapan:
Selalunya, 4 dokumen ini sudah memadai
1. Salinan IC
2. Salinan Lesen Memandu*
3. Salinan Slip Gaji  (3 bulan)
4. Salinan Bank Statement (terbaru)

*Sekiranya anda belum lagi mempunyai lesen memandu kereta yang sah, lesen kelas D, anda masih boleh memohon pinjaman kereta melalui 2 cara berikut:

1. Pinjaman dengan AMBANK. Selain salinan IC, Penyata gaji 3 bulan dan penyata bank terkini, anda hanya perlu menyertakan dua keping gambar bersaiz IC anda.

2. Dalam kes permohonan pinjaman yang memerlukan penjamin, jika penjamin anda mempunyai lesen memandu kereta, anda hanya perlu mengemukakan lesen penjamin anda.

Baru-baru ini, melalui pengalaman membuat pinjaman bank untuk pembeli saya, ada kes-kes tertentu, MAYBANK melepaskan pinjaman pembeli yang hanya memiliki lesen motorsikal sahaja.



Berapakah dan bagaimanakah bayaran bulanan dikira?

Soalan:
Saya bercadang ingin membeli Myvi, berapa bayaran bulanan kereta Myvi saya?

Jawapan:

Bayaran bulanan dikira berdasarkan kepada 3 perkara asas berikut:
1. Jumlah pinjaman anda
Lebih tinggi jumlah pinjaman, lebih tinggi bayaran bulanan.

2. Kadar faedah semasa bank
Lebih tinggi kadar faedah bank, lebih tinggi bayaran bulanan.

3. Tempoh masa pembayaran balik
Lebih pendek tempoh masa bayaran balik, lebih tinggi bayaran bulanan.

Pembayaran pinjaman sewa beli dikira mengikut kaedah garis lurus yang mudah (simple straight-line).

Contoh:
Katalah anda bercadang membuat pinjaman Myvi anda rm40,000 dalam tempoh masa 9 tahun. Kadar faedah semasa 3.75%.

Sekarang anda tahu 3 perkara asas yang disebutkan di atas:
1. Jumlah pinjaman anda rm40,000
2. Kadar faedah semasa bank 3.75%
3. Tempoh masa pembayaran balik 9 tahun

Pengiraan:

Jumlah pinjaman anda: rm40,000
Jumlah keseluruhan faedah 9 tahun adalah: rm40,000 x 3.75% x 9 tahun = rm13,500
Jumlah kos pemilikan anda: Jumlah keseluruhan faedah + Jumlah pinjaman = rm40,000 + rm13,500 = rm53,500

Maka; bayaran bulanan anda = Jumlah kos pemilikan bahagi dengan Jumlah bulan bayaran semula:
rm53,500 bahagi (9 tahun x 12) = rm53,500 / 108 bulan = rm495.37 / bulan.

Atau, anda cuma perlu masukkan nilai sahaja, sistem akan kira untuk anda, klik web dibawah:

CALCULATOR ANDA. MAYBANK. KLIK DI SINI.



Berapa kadar faedah terkini?


Soalan:
Saya bercadang nak beli Viva, berapa kadar faedah terkini?

Jawapan:
Secara umumnya, kadar faedah berbeza mengikut:
1. Brand kereta
2. Tempoh pinjaman
3. Bank

1. Brand kereta
Secara umumnya:
A. Kereta Nasional, Proton dan Perodua, kadar faedahnya adalah:
3.50% untuk pinjaman 5 tahun
3.65% untuk pinjaman 7 tahun
3.75% untuk pinjaman 9 tahun

B. Kereta Continental, Jepun dan Korea, kereta recond AP, kadar faedahnya:
3.20% untuk pinjaman 5 tahun
3.35% untuk pinjaman 7 tahun
3.50% untuk pinjaman 9 tahun

C. Untuk menarik pembeli, terdapat brand dan model tertentu yang menawarkan faedah yang lebih rendah atau tiada faedah langsung, contohnya Naza Spectra, BMW, Chevrolet, melalui skim Credit mereka sendiri. Misalnya, BMW Credit menawarkan kadar faedah 1.38% untuk kereta mereka.

2. Tempoh pinjaman
Seperti yang ditunjukkan di atas, lebih lama tempoh jangkamasa pinjaman kebih tinggi kadar  faedah yang dikenakana oleh pihak Bank.

3. Bank
A. Bank Nasional, kakitangan Kerajaan sahaja, kereta Nasional 3.50% - 3.75%
B. Maybank, Ambank, kakitangan Swasta dan Kerajaan, Perodua 3.50% - 3.75%
C. Bank Rakyat, kakitangan Kerajaan sahaja, Perodua 4.15%, Proton 4.15%
D. Bank Islam, kakitangan Swasta dan Kerajaan, Graduan Skim, Perodua 3.83%, Proton 3.83%

Ketiga-tiga faktor di atas mempengaruhi kadar faedah setiap pembelian kereta baru.

Untuk pembelian kereta terpakai (second-hand) melalui syarikat-syarikat kereta terpakai, kadar faedahnya lebih tinggi, terkini antara 4.00% hingga 6.0%, bergantung kepada model kereta, kekuatan status pembeli, bank dan usia kereta berkenaan. Lebih tua usianya, lebih tinggi kadar faedahnya.


Berapa gaji dan kelayakan untuk pinjaman?


Soalan:
Gaji saya rm1,800, bolehkah saya beli Persona 1.6 Auto M-Line metallic full loan?

Jawapan:
Kebiasaannya, pinjaman diluluskan berdasarkan bayaran bulanan dan gaji bersih anda. Jumlah bayaran bulanan tersebut tidak melebihi 1/3 atau 33% dari gaji bersih anda.

Harga Persona 1.6 (A) M-Line metallic rm53,300. Pada kadar 3.99%, pinjaman rm53,300, tempoh 9 tahun, bayaran bulanan adalah rm670.

1/3 atau 33% dari rm1800 = rm600.

Oleh kerana rm670 melebihi 1/3 dari gaji rm1,800,  pembelian 100% adalah tidak mungkin.  Kecuali dalam kes-kes tertentu, misalnya pemohon adalah kakitangan kerajaan, kelonggaran akan diberikan jika lebihan itu adalah kecil.

Sebagai pilihan lain, anda boleh menggabungkan pendapatan anda dengan salah satu dari 3 penjamin yang mempunyai pendapatan tetap:
1. Ayah
2. Mak atau
3. Pasangan anda (Suami / isteri)

Pendapatan penjamin di atas, akan digabungkan dengan pendapatan anda. Sekiranya gabungan pendapatan itu melebihi 1/3 atau 33% dari kadar bayaran bulanan kereta anda, anda boleh mendapatkan nilai pinjaman yang dikehendaki.


Siapa dan apakah model syarat untuk pinjaman 100%?

Soalan:
Saya cukup berminat dengan MyVi SE. Boleh tak saya mendapat pinjaman 100% untuk MyVi 1.3 (A) SE?


Jawapan
:
Mengikut Prosedur Standard Operasi bank (Bank's Standard Operating Procedure), jumlah pinjaman kereta baru hanya untuk pembiayaian 90% dari harga kereta tersebut, 10% lain perlu dibayar sebagai duit muka oleh pembeli.

Tetapi, sekiranya anda kakitangan kerajaan atau badan berkanun (MARA, TNB etc), dengan gaji melebihi 1/3 atau 33% daripada bayaran bulanan tersebut, anda layak/ boleh mendapatkan melalui skim potongan gaji dengan BANK RAKYAT tetapi kadar faedah 4.25%. Satu kadar yang tinggi berbanding dengan bank-bank lain. MAYBANK misalnya menawarkan kadar faedah 3.50% - 3.75%.

Dan, potongan ini selalunya hanya dibenarkan jika anda belum lagi membuat penolakan potongan gaji untuk pinjaman lain. Jika anda sudah melakukannya, anda masih boleh membuat pembiayaan 100% dengan Bank Rakyat, dengan syarat jumlah bayaran tersebut tidak melebihi 60% balance gaji anda.

Jika anda kakitangan swasta, anda seorang Graduan yang baru setahun atau dua tahun bekerja, Bank Islam juga menawarkan pinjaman 100% untuk semua model, termasuk MyVi SE, tertakluk kepada syarat kelayakan gaji anda.

Bank selain BANK RAKYAT dan BANK ISLAM, anda tidak boleh mendapatkan pinjaman 100% untuk MyVi SE. Untuk kakitangan swasta, hanya model yang harganya lebih rendah dari nilai pinjaman 90% model tertinggi sahaja boleh mendapat pinjaman 100%. Kaedah ini selalunya disebut 'mark-up model' dan 'mark-up aksesori'. Melalui kaedah ini, pembelian MyVi (A) standard akan dibuat dengan pinjaman MyVi SE (A).

Atau, jika hanya terdapat satu spesifikasi sahaja, contohnya MyVi 1.0 (M), nilai pinjaman akan dinaikkan melalui tambah-nilai aksesori.

Kenapa MyVi SE tidak boleh dapat pinjaman 100%?

Jawapannya, MyVi SE adalah spesifikasi yang paling tinggi dan lengkap aksesorinya, sebab itulah 'mark-up model' atau 'mark-up aksesori' tidak boleh dilakukan.

Mark-up loan hanya boleh diguna-pakai untuk spesifikasi Myvi standard dan Myvi Premium sahaja, dengan mark-up loan kepada MyVi SE.

Jadi sekiranya anda bukan kakitangan Kerajaan atau badan berkanun tertentu dan bukan seorang graduan yang baru setahun dua bekerja, untuk membeli MyVi SE, anda perlu mengeluarkan 5% - 10% duit muka. Kecuali dalam tempoh-tempoh promosi tertentu, jika Perodua memberi diskaun sehingga rm5,000 kepada model MyVi. Memandangkan MyVi adalah model yang sangat laris dan popular, kemungkinan ini tidak mungkin berlaku.



Kenapa perlu penjamin?

Soalan:
Kenapa saya memerlukan penjamin?

Jawapan:
Selalunya, kerana beberapa faktor berikut:
1. Gaji anda tidak mencukupi 1/3 dari bayaran bulanan kereta anda.
2. Anda berumur bawah 24 tahun. Dalam kes yang kuat, contohnya anda kakitangan Kerajaan dengan gaji yang kuat, anda dikecualikan dari penjamin.
3. Gaji anda tidak tetap. Contohnya gaji yang berdasarkan komisyen.
4. Rekod bayaran terdahulu anda tidak memuaskan. Nama anda tersenarai dalam CTOS atau CCRIS.



Siapa yang boleh jadi penjamin?

Soalan:
Siapa yang boleh jadi penjamin saya?

Jawapan
:
Sekarang, hanya:
1. Ayah
2. Emak
3. Suami atau isteri
4. Adik beradik
5. Ipar duai

Yang mempunyai pendapatan tetap sahaja yang dibenarkan menjadi penjamin anda.

Tidak seperti tahun 90an dahulu, kawan-kawan boleh jadi penjamin. Sekarang tidak boleh.


Blacklist, CTOS atau CCRIS boleh mohon pinjaman?


Soalan
:
Blacklist boleh mohon pinjaman?

Jawapan:

1. Blacklist
Blacklist adalah kerana kegagalan anda, atau orang yang anda jamin, membayar hutang Bank, atau hutang Kerajaan, hutang MARA, atau Institusi  Perniagaan seperti Courts Mammoth, Singer dan sebagainya. Dan kes ini telah dibawa ke mahkamah.

Kes-kes seperti di atas, Bank tidak mungkin meluluskan permohonan anda.

2. CTOS (Credit Tip Off Services)
CTOS adalah satu badan bebas yang memiliki rekod kurang baik individu dalam pembayaran hutang-hutang seperti hutang kredit kad, hutang kereta, hutang rumah dan sebagainya.  Nama anda mungkin anda dalam senarai CTOS jika anda lambat membayar hutang-hutang anda.

Dalam kes-kes seperti di atas, terutamanya kelewatan itu tidak begitu kritikal, permohonan anda mungkin diluluskan oleh Bank. Selalunya dalam kes-kes begini, pihak Bank akan meminta penjamin.  Pinjaman akan dikurangkan dari jumlah yang diminta, kadar faedah lebih tinggi dari yang standard.

3.  CCRIS (Central Credit Reference Information Systems)
Sama seperti CTOS, bezanya dua badan yang berbeza. Lulus atau tidak permohonan pinjaman anda, bergantung kepada kelewatan dan nilai tunggakan tersebut.

Untuk kes-kes CTOS dan CCRISB yang tidak kritikal, brand-brand tertentu seperti Hyundai, Nissan, Toyota, Perodua, BMW misalnya, mereka mempunyai Institusi Credit mereka sendiri untuk pembiayaan pinjaman mereka dengan kadar faedah yang kompetitif dengan kadar faedah Bank. Perodua dan Toyota dengan Toyota Capital,  Hyundai  dan BMW dengan BMW Credit, Nissan dengan Tan Chong Capital.

BERITA BAIK!
Kakitangan Kerajaan masih boleh membuat pinjaman kereta walaupun nama anda termasuk senarai BLACKLIST. Ambank menyediakan skim melalui penolakan gaji melalui Biro Angkasa, syaratnya, bayaran bulanan kereta tidak melebihi 60% dari gaji bersih anda, dan jumlah Blacklist tidak melebihi rm25,000-


Tiada lesen memandu, boleh mohon pinjaman bank?


Soalan
:
Saya tidak mempunyai lesen memandu kereta, boleh tak saya buat pinjaman kereta?

Jawapan:
Ya, anda boleh buat pinjaman kereta anda. Syaratnya sediakan seorang penjamin yang mempunyai lesen memandu kereta, anda hanya perlu mengemukakan lesen penjamin anda. Itu sahaja.

Sumber : http://allcarnegotiator.weebly.com/information.html


11. Kalkulator Finance dan Insurans

Automatik :


http://auto.bernama.com/calc.htm

Manual :

Harga kete : RM50,000
Deposit : 10% = RM5,000
Jumlah loan : RM45,000
Jumlah tahun utk buat pembayaran : 5 tahun
Peratus interest : 4%

interest setahun = Jumlah loan x Peratus interest
= RM45,000 x 4% = RM1,800

interest utk 5 tahun = Jumlah thn utk buat pembayaran x interest setahun
= 5 tahun x RM1,800 = RM9,000

Jumlah sebenar yg dihutang dgn bank = RM9,000 + RM45,000 = RM54,000

Jumlah bulan dalam 5 tahun = 60 bulan

Jumlah bayaran sebulan kpd bank = RM54,000 bahagi 60 = RM900


12. Kos Tersembunyi



13. Cara Kira Gaji Bersih



Keterangan gaji

Rata rata masih ramai lagi yang keliru dengan istilah gaji yang digunakan. Kesilapan memberi maklumat gaji akan menyebabkan kesilapan dari segi kiraan kasar untuk kelayakan pinjaman.

Gaji Pokok ialah gaji asas yang diperolehi pada setiap bulan.

Elaun Tetap ialah elaun yang diperolehi setiap bulan tidak termasuk elaun memangku, elaun lebih masa , tunggakan gaji dan bonus.

Gaji Kasar ialah jumlah Gaji Pokok dan kesemua elaun tetap atau tidak tetap diperolehi pada bulan tersebut.

Gaji Bersih adalah jumlah Gaji Kasar setelah ditolak dengan POTONGAN TETAP pada setiap bulan.

Maklumat yang diperlukan untuk kiraan kelayakan GAJI POKOK + ELAUN TETAP serta POTONGAN TETAP sahaja.

Ini laman web menarik untuk tahu GAJI BERSIH setelah potongan TETAP ( EPT@KWSP dan SOCSO)

http://www.payroll.my/



14. Analisa Kereta


Contoh Kereta Terbaru Dilancarkan di Malaysia ;

(a) Hyundai/ Inokom



 











http://www.hyundai.com.my/v2/

Segmen C, Hyundai MD Elantra (bakal menggunakan lencana Inokom) yang baru-baru ini telah diperkenalkan lebih awal kepada media. Berikut ialah senarai harga dan varian yang ditawarkan untuk pilihan pelanggan

1.6MT Standard (RM86,888.00)
1.6AT Standard (RM91,888.00)
1.6AT High Spec (RM96,888.00)
1.8AT Premium (RM111,888.00)

Kesemua harga yang dinyatakan adalah harga di atas jalan termasuk insuran. Menurut Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) yang bertindak selaku pengedar sah rasmi kenderaan berjenama Hyundai di Malaysia, pelancaran rasmi model pada 6 April depan dan para pelanggan boleh melihatnya lebih dekat di semua bilik pameran Hyundai berdekatan mulai tarikh tersebut


 




































Contoh pilihan ;

Gaji bulanan = RM2700.00 (Bersih)

Hyundai MD Elantra 1.6AT High Spec

- Basic Car Price = RM93781.00
-
Sum Insured = RM 93, 000
- Insurance 1 Year = RM 2667.00
-
Road Tax 1 Year = RM 90 ( 1591 cc )
- Registration Fee = RM300.00
- Ownership Claim Fee = RM50.00

Jumlah =
(RM96,888.00) On The Road

Downpayment = RM 20000.00

Kadar Faedah = 2.7%

Bayaran Bulanan (9 Tahun)  = RM884.92

Adakah saya layak ?

1/3 atau 33% dari RM2700 = RM900.

Oleh kerana RM884.92 tidak  melebihi 1/3 dari gaji RM2700.00 iaitu RM900.00,  maka saya LAYAK.






14. Panduan Prosedur Membeli



Semua orang ingin memiliki kenderaan sendiri. Bergantung kepada kemampuan kewangan sendiri sama ada membeli kenderaan baru atau terpakai. Biarpun membeli kenderaan baru menyeronokkan bukan sahaja dapat menikmati pemanduan secara selesa dan menyenangkan, tetapi jika tidak berhati-hati, kenderaan yang baru dibeli itu akan menimbulkan masalah.

1.Ketika membuat tempahan

·         Tempahan hendaklah dibuat dengan menggunakan cek atau bank deraf. Bayaran tunai tidak digalakkan.
·         Pastikan setiap bayaran yang dibuat diberikan resit rasmi syarikat serta merta sebagai mengakui penerimaan bayaran.
·         Pastikan borang tempahan diisi dengan betul seperti maklumat peribadi, maklumat pinjaman dan maklumat kenderaan.
·         Satu salinan yang lengkap dan ditandatangani hendaklah disimpan oleh pembeli.
·         Pembeli hendaklah membaca dan memahami keseluruhan terma dan syarat yang terkandung dalam borang tempahan.

2.Membuat pinjaman

Ketika memohon pinjaman, serahkan dokumen-dokumen berikut :

·         Salinan borang tempahan rasmi syarikat pengedar.
·         Salinan fotokopi kad pengenalan yang dicatatkan perkataan 'untuk tujuan pinjaman dengan syarikat kewangan' bagi mengelakkan penyalahgunaan salinan tersebut.
·         Salinan fotokopi lesen memandu atau sekeping gambar.
·         Slip gaji terbaru bagi tempoh tiga bulan.
·         Penyata akaun simpanan/semasa/tetap
·         Borang cukai pendapatan.
·         Borang EA.
·         Surat perlantikan tawaran kerja.
·         Borang 9, 24, 49 M & A, resolusi syarikat (jika pembelian oleh syarikat).

Apabila pinjaman telah diluluskan, sila ambil tindakan berikut :
·         Hubungi syarikat kewangan dan sahkan syarat-syarat kelulusan pinjaman seperti dicatatkan dalam surat jaminan seperti jumlah pinjaman, tempoh bayaran, kadar faedah dan jenis atau model kenderaan.
·         Semua dokumen mengenai perjanjian pinjaman ditandatangani di syarikat kewangan.
·         Tidak ada bayaran dikenakan bagi pengendalian proses pinjaman kenderaan.

Pendaftaran Kenderaan

·         Pendaftaran kenderaan hanya boleh dibuat sekiranya :
·         Bayaran penuh harga kenderaan telah dibuat (bagi pembelian tanpa pinjaman).
·         Surat Akujanji dari syarikat kewangan dikeluarkan dan bayaran muka telah dijelaskan sepenuhnya.

Untuk tujuan pendaftaran, kemukakan dokumen-dokumen berikut di Jabatan Pengangkutan Jalan :
·         Salinan fotokopi kad pengenalan pembeli yang disahkan (dicatatkan perkataan ' untuk tujuan pendaftaran kenderaan di Jabatan Pengangkutan Jalan sahaja'.
·         2 salinan JPJ K1 yang telah lengkap diisi dan ditandatangani oleh pembeli.
·         Borang pelepasan tanggungan JPJ yang lengkap diisi dan ditandatangani oleh pembeli dan juga ditandatangani oleh seorang saksi.
·         Surat jualan dari syarikat pengedar.
·         Dokumen perlindungan insurans yang berkuatkuasa yang diisi penuh dengan butir-butir pembeli dan kenderaan.
·         Surat tuntutan hak milik dari syarikat kewangan.
·         Resit tender nombor pendaftaran (jika ada).
·         Untuk mendapatkan pendaftaran segera, pembeli perlu hadir di Jabatan Pengangkutan Jalan.
·         Bayaran pendaftaran kereta, cukai jalan dan tuntutan hak milik termasuk dalam harga kenderaan yang diisytiharkan.
·         Bayaran tambahan dikenakan bagi kes-kes seperti :
·         Penukaran nombor pendaftaran yang melibatkan pengekalan nombor pendaftaran lama kepada kereta baru.

3.Semasa penyerahan kenderaan

Apabila menerima kenderaan baru, sila pastikan :

·         Kereta tersebut sempurna dan memuaskan.
·         Perkakas dan aksesori lengkap dibekalkan.
·         Buku jaminan diisi dan dicop dengan cop syarikat wakil pengedar dan ditandatangani oleh pembeli.
·         Borang penyerahan rasmi syarikat pengedar kereta hendaklah ditandatangani oleh pembeli dan wakil syarikat pengedar dan satu salinan disimpan oleh pembeli.


15. Rujukan

http://konmeiinstitution.blogspot.com

http://sharinginfoz.blogspot.com

http://driving-school.com.my


Sekian, Terima Kasih.

http://fadzilmahasiswa.blogspot.com



400 comments:

  1. terima kasih atas info-info ini...

    ReplyDelete
  2. sangat berguna info ini,,terima kasih

    ReplyDelete
  3. Hi..sy nk tahu...adakah faktor kewangan penjamin akan mempengaruhi loan bakal peminjam lulus loan or x? cuz penjamin da loan kete ,cdt card, n personal loan...salary rm10k?

    kedua , boleh ke sy menjadi penjamin kepada 5 org yg nk keluarkan kereta or motor?

    ReplyDelete
  4. Very informative... Sgt membntu saya

    ReplyDelete
  5. Sy nk brtanya, skiranya penjamin sy Ibu bapa telah blacklist, adakah mereka msih layak mnjdi penjamin loan kreta sy??

    ReplyDelete
  6. Sy nk brtanya, skiranya penjamin sy Ibu bapa telah blacklist, adakah mereka msih layak mnjdi penjamin loan kreta sy??

    ReplyDelete
  7. blacklist xlayak memohon atau pon menjadi penjamin

    ReplyDelete
  8. Biar betul bro...

    ReplyDelete
  9. salam saudara.ada persoalan sikit,kalau penjamin saudara terdekat atau kawan boleh jd guarantor x?sbb ayah saya kerja swasta dan akan habis berkhidmat bulan jun tahun ini.mak tak bekerja.abg juga tak bekerja.boleh bank pertimbangkan ke?

    ReplyDelete
  10. Info terbaik..thumbs up!!!thanks bro

    ReplyDelete
  11. interest rendah melalui potongan gaji berbanding interest tinggi pembayaran seperti biasa. mana lebih elok
    contoh nya

    bank a interest 2.6 potong gaji
    bank b interest 3.1 bayar cdm or counter

    ReplyDelete
  12. Salam tuan...utk orang berniaga macam mana plak ye loan ketenya??

    ReplyDelete
  13. anyone here know what if i just pass up the following document like below, will i approve by the bank?
    1. IC
    2. driven license
    3. 3 month pay slip
    4. Bank statement

    ReplyDelete
  14. Info yang sangat detail. Terima kasih.

    ReplyDelete
  15. Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan, dan jika ya, sila hubungi kami di: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    nama:
    Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    negeri:

    ReplyDelete
  16. Apa khabar semua, saya ni nak tanya tuk Salinan Slip Gaji mesti 3 bulan kan?ya in Salinan Bank Statement nak yang tebaru saja ke, atau mesti 3 bulan?kereta saya nak beli yala honda city, tapi saya tanya tu dealer dia cakap tu Salinan Bank Statement mesti 3 bulan?

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan, dan jika ada, sila hubungi kami di: harryjonesfinance@hotmail.com

    nama:
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    menyatakan:
    negara:

    ReplyDelete
  19. bekerja baru 5 bulan. berminat untuk membeli kereta berharga rm 30,000.
    gaji bersih rm1500. 22 tahun. nama tiada blacklist/ctos/ccris.
    boleh buat full loan?

    ReplyDelete
  20. bekerja baru 5 bulan. berminat untuk membeli kereta berharga rm 30,000.
    gaji bersih rm1500. 22 tahun. nama tiada blacklist/ctos/ccris.
    boleh buat full loan?

    ReplyDelete
  21. bekerja baru 5 bulan. berminat untuk membeli kereta berharga rm 30,000.
    gaji bersih rm1500. 22 tahun. nama tiada blacklist/ctos/ccris.
    boleh buat full loan?

    ReplyDelete
  22. bekerja baru 5 bulan. berminat untuk membeli kereta berharga rm 30,000.
    gaji bersih rm1500. 22 tahun. nama tiada blacklist/ctos/ccris.
    boleh buat full loan?

    ReplyDelete
  23. bekerja baru 5 bulan. berminat untuk membeli kereta berharga rm 30,000.
    gaji bersih rm1500. 22 tahun. nama tiada blacklist/ctos/ccris.
    boleh buat full loan?

    ReplyDelete
  24. bekerja baru 5 bulan. berminat untuk membeli kereta berharga rm 30,000.
    gaji bersih rm1500. 22 tahun. nama tiada blacklist/ctos/ccris.
    boleh buat full loan?

    ReplyDelete
  25. bekerja baru 5 bulan. berminat untuk membeli kereta berharga rm 30,000.
    gaji bersih rm1500. 22 tahun. nama tiada blacklist/ctos/ccris.
    boleh buat full loan?

    ReplyDelete
  26. Halo,
    Saya Mark Wilmer, pemberi pinjaman kredit pribadi
    meminjamkan kesempatan seumur hidup.
    Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda?
    Anda telah ditolak oleh
    bank dan lembaga keuangan lainnya?
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek?
    mencari lagi karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana untuk Individu
    membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang
    untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis di tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan loan.So menghubungi kami hari ini melalui email:
    (worldwideloaninternational@gmail.com)

    peminjam DATA

    1) Nama Lengkap: .............................. ............... ..........
    2) Negara: .............................. ................ ........... ..
    3) Alamat: .............................. ................ ............
    4) Negara: .............................. ................ ................
    5) Jenis Kelamin: .............................. ................ .............. ....
    6) Status Pernikahan: .............................. ............... ....
    7) Pekerjaan: .............................. ................ .. .....
    8) Nomor Telepon: .............................. ............... ...
    9) Posisi Saat di tempat kerja: .....................
    10) Pendapatan Bulanan: .............................. ...............
    11) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: .............................. .......
    12) Durasi Pinjaman: .............................. ............... ...
    13) Tujuan Pinjaman: .............................. ..............
    14) Agama: .............................. ................ ..... .....
    15) Apakah Anda menerapkan sebelum ........................ .........

    Terima kasih,
    Mark Wilmer

    ReplyDelete
  27. Hello,
    Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda?
    anda telah ditolak oleh
    bank-bank dan agensi-agensi kewangan lain?
    Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji?
    mencari tidak lebih seperti yang kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda yang perkara yang telah lalu. Kami pinjaman dana kepada individu
    yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang
    untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: firstalliancesloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  28. terima kasih untukinfo yg berguna ni bro..tq2..

    ReplyDelete
  29. Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda dalam
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman,
    anda boleh menjangkakan bahawa jawapan awal kurang daripada 24 jam dan
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kita perlukan
    daripada anda.

    Hubungi sah dan syarikat pinjaman berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman Hubungi kini melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA Demeter
    Ketua Pengarah
    CASHFIRMARENA FIRMA
    LONDON

    ReplyDelete
  30. Saya Ratu Untung, adalah di sini untuk mohon dan rakyat Indonesia nasihat dan lain-lain, berhati-hati dengan orang-orang yang memanggil pemberi pinjaman pinjaman diri mereka. Oleh kerana kemiskinan dan kesusahan, i telah scammed dua kali oleh beberapa pemberi pinjaman yang dikenali sebagai pinjaman, tidak sehingga i terserempak pinjaman Clara, yang mengubah hidup saya untuk lebih baik. Sekarang saya boleh makan dengan baik dan anak-anak saya boleh berhenti menangis untuk makanan dan kini boleh pergi ke sekolah.
    Jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman cepat tanpa colletaral, i nasihatkan anda hubungi Puan Clara pada: Claraloans@financier.com atau Claraaldermanloans@gmail.com lebih nasihat dan arahan anda juga boleh menghubungi saya melalui: Ratuuntung2@gmail.com dan i akan berada di sini untuk membantu anda mendapatkan pinjaman anda yang anda dikehendaki.

    ReplyDelete
  31. ZAP Finance adalah Lender Pinjaman Independen yang kompeten, profesional yang berpengalaman dan bersertifikat yang fokus pada keberhasilan Anda. Kami berkomitmen untuk memberikan solusi terbaik di bidang jasa pinjaman untuk klien kami. Kami memberikan Persetujuan Instan, Tidak ada jaminan, Low tarif, kami menyediakan semua jenis pinjaman sebesar 2%. Jika tertarik, hubungi kami melalui email di: zapfinancecompany@gmail.com

    ReplyDelete
  32. Nak tanya, saya berminat untuk beli kereta myvi se. Tapi gaji saya hanya 900. Layak ka

    ReplyDelete
  33. Salam semua.. Kepada sesiapa yang dah tak larat nak bayar loan kereta, ataupun kereta dah kene tarik, ataupun kereta nak let go.. Kami used car boleh membatu..

    sms/whatapp saja dilayan 017-2566601.like pages Fb kami (sambung bayar.my)..TQ Admin.. (Semenanjung malaysia sahaja)

    ReplyDelete
  34. Adakah anda Perlu pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan segera kepada akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapat wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    daripada anda.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA Demeter
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  36. hi, saya berhajat nak beli kereta second honda jazz singapura..apa bezanya dengan semenanjung punya...and apa risikonya? saya duk d semenanjung...tq kerana info yang berguna di atas :) sila beri tunjuk ajar

    ReplyDelete
  37. Adakah anda memerlukan pinjaman segera ?
    * Pemindahan Sangat pantas dan cepat ke akaun bank anda
    * Bayaran Balik Bermula Lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda dalam
    akaun bank
    * Kadar Faedah yang rendah 2 %
    * Pembayaran balik Jangka Panjang ( 1-30 tahun) Tempoh
    * Berjangka - Pinjaman Syarat dan Yuran Bulanan fleksibel
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai ? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman,
    Anda boleh menjangkakan bahawa tindak balas awal Kurang daripada 24 jam dan Cari
    Dalam masa 72-96 jam selepas Menerima Pembiayaan Maklumat Kita perlu
    Carian anda .

    Hubungi Syarikat Pinjaman Berlesen Undang-undang dan Yang dibenarkan
    bahawa Cari Bantuan Kewangan bagi Negara - Negara Zain.
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan Pinjaman Hubungi sekarang Melalui

    e - mail : cashfirmarena1@gmail.com

    SIR WILLIAMS LARRY
    Ketua Pengarah
    firma CASHFIRMARENA
    LONDON

    ReplyDelete
  38. Good day Friends. I am Mrs Anita a single mom, from canada, I love to share this great testimony that took place in my life for you to know and be partaker of it that is why I always place it on answer, I want to thank (Mr robert) for his kindness upon my family. Just a few months Back, I was in search of a loan of $65,000.00 as I was running out of money for my business and i could not pay my children's fees anymore. I was recently scammed of $8,500 by an online lender and I decided not to get involve in such risk again I never knew that a real lender like (Mr.robert) still exist on internet and on earth here. until a Friend of mine introduced me to {Mr Robert} At first I told her I was not interested in any loan deal anymore then she assured me that (Mr.robert) is a genuine lender, though i never believed her, I made a trial and I am glad i did, I was given a loan amount of $65,000.00, by this so i am advising you today If you are interested in a loan, or any financial assistance and you can be reliable, trusted and capable of paying back at the due time of the funds I will advice you to contact:(robertfinancial_loancompany@yahoo.com) and you be free from scams in the internet. All thanks to Mr.robert for restoring happiness unto my business.

    ReplyDelete
  39. Hello everyone am here to testify how i got my loan from Mr Akisu. after i applied several times from various loan lenders who claimed to also testify right in this forum,i thought the testimonies where real and i applied but they never gave me loan. I was in need of an urgent loan to start a business and i applied from various loan lenders who promised to help but they never gave me the loan.Until a friend of mine introduce me to Mr Akisu. who promised to help me and indeed he did as he promised without any form of delay.I never thought there are still reliable loan lenders until i met Mr.Akisu,who are indeed helped with the loan and changed my belief.I don't know if you are in any way in need of a genuine and urgent loan,free feel to contact Mr.Akisu via his email{Akisuloancompany@gmail.com} Thank you may God bless you

    ReplyDelete
  40. Saya memerlukan bantuan pinjaman $ 2000 dengan 2 % kadar faedah yang sangat mendesak
    Adakah anda memerlukan pinjaman segera ?
    * Pemindahan Sangat pantas dan cepat ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda dalam
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang ( 1-30 tahun) tempoh
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diperlukan untuk membiayai ? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman,
    anda boleh menjangkakan bahawa tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam dan
    pembiayaan dalam tempoh 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kita perlukan
    daripada anda.

    Hubungi dibenarkan dan syarikat pinjaman berlesen dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain .
    Maklumat dan permohonan lebih bentuk melalui pinjaman Hubungi kini

    e - mail : cashfirmarena1@gmail.com

    Louis Williams
    Ketua Pengarah
    CASHFIRMARENA FIRMA
    LONDON .

    ReplyDelete
  41. Halo, Nama saya Tricia Taylor, saya tinggal di sini di Indonesia, saya bukti hidup dari apa (Ashley Bisnis Keuangan) telah dilakukan dalam hidup saya, sebelum sekarang saya sedang mencari pinjaman untuk memulai bisnis saya sudah hancur, saya pergi ke perusahaan pinjaman online yang berbeda pada tidak ekor akhirnya adalah perhatian dengan saya. saya ditipu dan scammed tidak sampai saya datang di kontak dengan (Ashley Bisnis Keuangan) yang mampu untuk meminjamkan sejumlah uang nyata saya diminta dari mereka RP 250.000.000 dalam waktu kurang dari 48 jam setelah prosedur normal hanya 5% bunga semua itu inginkan saya untuk bertemu pembayaran saya setiap bulan, mengejutkan terbesar saya pinjaman dikeluarkan kepada saya tanpa komplikasi langsung ke rekening bank saya saya disediakan, lo dan lihatlah sekarang bisnis saya sudah kembali dan berfungsi dengan baik, semua berkat bagi Allah yang membawa Ashley Bisnis Keuangan perjalanan saya berdiri sebagai saksi hidup today.believe kau itu adalah salah satu perusahaan pinjaman dapat diandalkan saya dapat merekomendasikan untuk anyone.for lebih pertanyaan silahkan hubungi Ashley Bisnis Keuangan melalui, bisnis ashley finance@gmail.com dan Anda juga bisa menulis saya di triciataylor982@gmail.com jika Anda membutuhkan informasi penting lainnya, saya berharap yang terbaik keberuntungan.

    ReplyDelete
  42. Adakah Anda Perlu pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat pantas dan cepat ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
      dalam akaun bank anda
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    * Memohon - Dapatkan Kelulusan - Akaun dikreditkan dengan jumlah pinjaman
     Dapatkan Kelulusan dalam 10 min.just hubungi kami di
     E-mel homeofequity@gmail.com

    PERMINTAAN UNTUK PINJAMAN
    ================================
    Nama: ...................
    Nama kedua: ..................
    Hubungi Alamat: .................
    Negara: ...................
    Umur: ..........................
    Jantina: ....................
    Nombor Telefon: ..............
    Status: .................
    Pendudukan: ...............
    kedudukan: .................
    pendapatan bulanan: ..............
    Jumlah Pinjaman: .................
    Tujuan Pinjaman: ...............
    jangka masa: ....................
    Adakah anda memohon untuk pinjaman sebelum: ............
    anda memahami Bahasa Inggeris: ..........
    sila mengisi dan menghantar borang tersebut kepada:

    E-mel homeofequity@gmail.com


    Yang ikhlas,
    Nicholas Payne
    C.E.O Modal Ekuiti

    ReplyDelete
  43. Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
    Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

    Maklumat peminjam:

    Nama Penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor Telefon Bimbit: ________

    Puan Glory

    ReplyDelete
  44. Hello, saya Encik Stahl, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberi pinjaman wang kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur di rumah pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini oleh-
    E-mel: stahlchristianloanfirm@gmail.com.

    ReplyDelete
  45. Tips Membeli Kereta
    http://lemangpanas90.blogspot.com/2015/08/tips-membeli-kereta.html

    ReplyDelete
  46. Het jy nodig dringende finansiële krediet lenings? * Baie vinnig en vinnige oordrag na jou bankrekening * Terugbetaling begin agt maande nadat jy die geld in jou bankrekening * Lae rentekoers van 2% * Terugbetaling van die lang termyn (1-30 jaar) Lengte * Voorwaardes van buigsame lening en maandelikse betalings * Pas - Kry Goedkeuring - Rekening gekrediteer met Leningsbedrag Kry Goedkeuring in 10 minute net kontak met ons op E speedycash112@gmail.com VERSOEK vir die lening ================= ===============
    Naam: ...................
    Tweede naam: ..................
    Kontak Adres: .................
    Land: ...................
    Ouderdom: ..........................
    Seks: ....................
    Phone Number: ..............
    Status: .................
    Beroep: ...............
    Posisie: .................
    Maandelikse inkomste: ..............
    Leningsbedrag: .................
    Doel Lening: ...............
    duur: ....................
    Het jy aansoek gedoen het vir die lening voor: ............
    Jy verstaan ​​Engels: ..........
    Vriendelik vul en stuur die vorm aan: E-pos speedycash112@gmail.com uwe, Nicholas west CEO speedy cash loans

    ReplyDelete
  47. Hello, saya Encik, Mark pemberi pinjaman pinjaman peribadi
    dan disahkan yang memberikan peluang seumur hidup untuk mencari
    pinjaman. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang
    atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda?
    Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah
    anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? kerana kita
    berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda sesuatu
    masa lalu. Kami memberi pinjaman wang kepada individu
    memerlukan bantuan kewangan, wang untuk membayar bil, hutang, atau
    untuk melabur di rumah pada 2%. Saya ingin menggunakan media ini
    untuk memberitahu anda bahawa kami menyediakan bantuan perniagaan
    dipercayai dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman kepada
    anda di mana-mana bahagian dunia dan dalam mana-mana mata wang
    Walaupun sehingga $ 7000000 USD ..
    Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: markander121@gmail.com

      
    Yang ikhlas,
    Mark Pelaburan Pinjaman

    ReplyDelete
  48. Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
    Pinjaman dari Allah yang takut Firma Pinjaman.
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) Tempoh
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diperlukan untuk membiayai? Selepas memfailkan permohonan pinjaman,
    Anda boleh menjangkakan bahawa sambutan awal yang kurang daripada 24 jam dan
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kita perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat pinjaman secara sah dan secara rasmi berlesen yang ialah Victoria Osteen Firma Pinjaman, A christian dibina Syarikat Pinjaman.
    Untuk maklumat dan permohonan yang lebih borang untuk pinjaman melalui Hubungi kini melalui e-mel- victoriaosteenloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  49. * PERLU TUNAI SEGERA?
    * Selamat dan selamat.
    * Kelulusan Cepat
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Tunai dalam Kurang daripada 72 jam
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
       Hubungi kami di
       homeofequity@gmail.com
       Untuk Pertanyaan dan Borang Permohonan, Sapukan dengan kami hari ini
    Yang ikhlas ,
    Williams Brown
    C.E.O Modal Ekuiti

    ReplyDelete
  50. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  51. LOAN APPROVAL IN 60MINS APPLY NOW !!


    Adakah anda memerlukan pinjaman segera kami menawarkan pinjaman di seluruh dunia untuk yang memerlukan pinjaman peluang perniagaan yang anda mempunyai yang cari adalah di sini lagi. e-mel kami di: mrwilliam751@gmail.com
    BORANG PERMOHONAN PINJAMAN
    1) Nama Penuh:
    2) Jantina:
    3) Jumlah Pinjaman Diperlukan :.
    4) Tempoh Pinjaman:
    5) Negara:
    6) Alamat Rumah:
    7) Nombor Telefon:
    8) Pendapatan Bulanan:
    9) Pekerjaan:
    ) Yang anda lakukan di sini tentang kami.

    Selamat sejahtera.

    ReplyDelete
  52. PERSONAL LOAN @ 3 % INTEREST RATE OFFER TO LOAN SEEKERS APPLY NOW


    Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman dari syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    dalam dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang untuk kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan. kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui e-mel:
    qmank011@gmail.com

    (1) Nama Penuh
    (2) Alamat Penuh
    (3) Negara
    (4) Umur
    (5) Pekerjaan
    (6) Beritahu nombor telefon
    (7) Seks:
    (8) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    (9) Tempoh Pinjaman

    Email kami di: qmank011@gmail.com

    ReplyDelete
  53. Adakah Anda Perlu pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan akaun bank wang
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diperlukan untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Kami menawarkan balasan awal kurang daripada 24 jam, pembiayaan dalam tempoh 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.
    PERMOHONAN PINJAMAN
    ================================
     Nama: ...................
     Nama kedua.................
     Alamat : .................
     Negara: ...................
     Umur: ..........................
     Seks: ....................
     Nombor telefon : ..............
     Status: .................
     Pekerjaan: ...............
     kedudukan: .................
     pendapatan bulanan : ..............
     Jumlah Pinjaman: .................
     Tujuan Pinjaman: ...............
     jangka masa: ....................
     Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ............
     awak faham Inggeris : .................

     Sapukan dengan kami hari ini Email-homeofequity@gmail.com

     Yang ikhlas ,
     Nicolas Payne
     Modal Ekuiti

    ReplyDelete
  54. saya ada membeli kereta secondhand Honda...cermin hadapan nya sedikit retak dan ia akan ditanggung company tersebut....tapi bile nak amek kereta tu (proses da selesai) penjual tu claim premium insurans sy....boleh ke?ada masalah ke akan dtg?

    ReplyDelete
  55. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  56. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  57. Saya boleh tersenyum dengan lelaki ini yang saya mendapatkan pinjaman Krismas syarikatnya

    Menamatkan kebimbangan kewangan anda

    Saya Dengan powell United States, Texas saya boleh tersenyum dengan lelaki yang saya Damson Dawson menerima pinjaman sebanyak $ 65,000.00 dolar dari syarikat pada tahun lalu yang saya gunakan untuk meraikan Krismas dan saya dua rakan-rakan saya juga telah menerima pinjaman perniagaan dan pinjaman Krismas dari orang ini juga tanpa apa-apa kesukaran. Dengan hanya ada Suruhanjaya jaminan dan pilihan pemindahan itu, saya tidak menasihati anda untuk memilih orang yang salah jika anda benar-benar memohon pinjaman tunai untuk projek anda dan yang lain. Saya menerbitkan artikel ini kerana Encik Damson Dawson membuatkan saya berasa grill dengan pinjaman ini. Dia adalah kawan saya bertemu dengan lelaki ini jujur ​​dan murah hati yang telah membantu saya mendapatkan pinjaman ini. Untuk mengawal hidup anda, anda memerlukan wang, anda buntu, tidak mempunyai akses kepada kredit bank, atau tidak mempunyai bank, anda perlu untuk membiayai projek pembinaan anda, pembangunan hartanah, mewujudkan anda sendiri urusan perniagaan anda sendiri, yang dilihat oleh perlukan untuk membuat wang, kredit lapuk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil atau hutang. Oleh itu, saya menasihati anda untuk menghubungi anda dan anda bertemu untuk perkhidmatan yang anda meminta kepada-Nya. Alamat e-mel beliau: ............ damsonloans63@gmail.com
    Menghubunginya untuk mendapatkan maklumat lanjut, jelas dan jujur. Menghubunginya melalui e-mel: damsonloans63@gmail.com
    Hormatnya

    ReplyDelete
  58. wauu. thanks untuk maklumat dan panduan ini. harap upgread lagi info2 baru

    ReplyDelete
  59. TAWARAN TAHUN BARU !!!
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Atau anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih sebab-sebab? Anda mempunyai tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Clara Pinjaman Limited memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 1.5% pada tahun ini akhir kami tawaran tahun. Sila hubungi kami melalui e-mel di sini pada Claraloan@financier.com

    Data pemohon:

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Jenis Kelamin:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor telefon:
    9) Kedudukan masa ini di tempat kerja:
    10) Pendapatan Bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman Diperlukan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) agama:
    15) Adakah anda memohon sebelum ini;
    16) Tarikh lahir;

    Terima kasih
    Clara.

    ReplyDelete
  60. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan minggu selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka 'perlu
    Dari Anda.

    Hubungi sah dan berlesen Syarikat Amanah yang diberi kuasa
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA Demeter
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  61. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  62. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com
    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams

    ReplyDelete
  63. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan dalam masa kurang daripada 24 jam sebelum itu
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    badan.

    Hubungi syarikat amanah sah dan berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman dengan perniagaan, melalui

    e-mel: trustloan87@gmail.com


    BEST REGARD,
    Mr.Anthony Dave.
    Loan Trust Company
    email trustloan87@gmail.com

    ReplyDelete
  64. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  65. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan dalam masa kurang daripada 24 jam sebelum itu
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    badan.

    Hubungi syarikat amanah sah dan berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman dengan perniagaan, melalui

    e-mel: trustloan87@gmail.com

    BEST REGARD,
    Mr.Anthony Dave.
    Trust Loan Company
    email trustloan87@gmail.com

    ReplyDelete
  66. Jika insuran bulanan saya rm600. Pada bulan februari saya xbayar kereta saya. Adakan bulan mac saya kna bayar 2x ganda?

    ReplyDelete
  67. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  68. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  69. Saya mahu semua orang untuk membaca mesej ini dengan teliti. Saya amat gembira untuk membuat kesaksian bagaimana saya mendapat pinjaman saya pinjaman pemberi pinjaman legit, saya telah menderita di tangan pemiutang internet palsu di laman web tertentu, saya telah digunakan dalam beberapa syarikat pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah bertanya kepada saya untuk pembayaran dan selepas pembayaran, saya tidak akan mendapatkan pinjaman daripada mereka, mereka adalah orang-orang yang salah. Saya dalam kesakitan kerana hutang saya, dan saya dibayar bayaran lain untuk mendapatkan pinjaman untuk membuat saya hutang yang lebih besar. Saya amat gembira apabila rakan saya memberitahu saya bahawa dia mendapat pinjaman daripada internet, dia adalah orang yang memberitahu tentang Theresa syarikat pinjaman, dan saya memohon pinjaman sebanyak $ 100,000 USD Saya mengikuti semua prosedur, saya berfikir bahawa saya melakukan tidak akan mendapatkan pinjaman, tetapi saya amat gembira apabila pinjaman saya diluluskan dan dihantar ke akaun bank saya secara langsung dalam tempoh 24 jam yang terpakai. Saya telah membayar semua hutang saya sekarang dan saya mendapat kewangan yang stabil kerana saya menulis mesej ini. Oleh itu, jika mana-mana anda berada di sini untuk memohon pinjaman, anda perlu menghubungi theresaloancompany di Kesatuan E-mel, mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman itu adalah benar, yang lain adalah palsu. Hanya ikut semua prosedur dalam Theresa syarikat pinjaman dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda juga akan mendapatkan pinjaman anda seperti saya dan kawan saya. Anda perlu bijak supaya anda tidak akan kehilangan wang seperti saya, hubungi Theresa kini dalam e-mel mereka jika anda benar-benar memerlukan pinjaman theresaloancompany@gmail.com
    hubungi saya dan juga supaya saya boleh memberikan maklumat lanjut mengenai feyzilfatma@gmail.com
    Terima kasih kerana membaca kesaksian saya dan saya bersyukur kepada Tuhan Bantuan

    ReplyDelete
  70. fakta tentang jumlah insurans nie macam copy paste dari blog orang lain jer..he he..

    ReplyDelete
  71. Adakah Anda Perlu Kewangan Pinjaman Segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapat wang.
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%.
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun).
    BORANG PERMOHONAN PINJAMAN
    ================================
    Nama: Nama ........... ........: ...............
    Hubungi Alamat: .................
    Negara: ............ .... Umur: ..........
    Seks: ......... ............. Nombor Telefon: ..............
    Status: ....... ............ Pekerjaan: ...............
    kedudukan: ................ Pendapatan bulanan: ..............
    Jumlah Pinjaman: Tujuan ........ Pinjaman: ............
    jangka masa: ....................
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ................
    Anda memahami Bahasa Inggeris: ..........
    sila mengisi dan menghantar borang ini untuk :.
    E-mel: homeofequity@gmail.com
    Laman Web: www.equitycapital5.webnode.com
    Yang ikhlas,
    Nicolas Payne
    Modal ekuiti

    ReplyDelete
  72. Halo, aku Mrs. Christabel, pinjaman pribadi perusahaan penjamin. Kami adalah ahli
    dalam memberikan membayar tagihan Anda dan pinjaman pribadi dan memiliki bisnis. pinjaman untuk
    individu dan perusahaan pada tingkat bunga yang sangat rendah dari 2%. Jadi hubungi kami
    hari ini melalui email:
    (Christabelloancompany@gmail.com). Datang dan mengalami perbedaan dalam kami
    peminjam layanan: Informasi
    nama lengkap: _______g pinjaman sampai akhir tahun, tahun baru, pinjaman baru untuk
    Anda untuk membayar koperasi pinjaman bahwa Anda berada di sekarang, kami meminjamkan seumur hidup
    kesempatan bagi Anda untuk ________
    Negara: __________________
    Jenis kelamin: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah pinjaman yang dibutuhkan: _______
    Jangka waktu pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    nomor telepon Bimbit: ________
    Christabel Pinjaman Company@gmail.com
    ibu Christabel

    ReplyDelete




  73. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: trustloan87@gmail.com


    BERHUBUNG TERBAIK,
    Mr.Anthony Dave.
    Amanah Pinjaman Syarikat
    e-mel trustloan87@gmail.com

    ReplyDelete
  74. memohon pinjaman @ gmail.com, @ yahoomail.com, @ hotmail: Buku

    i memerlukan pinjaman bantuan $ 2000 dengan kadar faedah 2%

    Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  75. Halo, aku Mrs. Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang pribadi, apakah Anda dalam utang? Anda perlu dorongan keuangan? pinjaman untuk mendirikan sebuah bisnis baru, untuk bertemu dengan tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Aku memberikan pinjaman kepada perusahaan lokal, internasional dan juga pada tingkat bunga yang sangat rendah dari 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

    ReplyDelete
  76. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: trustloan87@gmail.com


    BERHUBUNG TERBAIK,
    Mr.Anthony Dave.
    Amanah Pinjaman Syarikat
    e-mel trustloan87@gmail.com

    ReplyDelete
  77. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: trustloan87@gmail.com


    BERHUBUNG TERBAIK,
    Mr.Anthony Dave.
    Amanah Pinjaman Syarikat
    TEL: +60182359926
    e-mel trustloan87@gmail.com

    ReplyDelete

  78. Perusahaan kami adalah sebuah organisasi internasional, yang didukung
    oleh pemerintah federal untuk membantu orang-orang yang membutuhkan bantuan,
    misalnya, dukungan keuangan. Jadi jika Anda atau Anda berada di keuangan
    kesulitan dalam krisis keuangan dan Anda perlu uang untuk memulai
    bisnis Anda sendiri, atau butuh pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar tagihan,
    mulai banyak, atau Kesulitan dalam mendapatkan lebih banyak pinjaman dari lokal
    bank, hubungi kami hari ini:

    Email: oceanicfinanceloanaid@gmail.com

    Layanan kami meliputi: -

    * Investor Pinjaman
    * Konsolidasi hutang
    *Hipotek kedua
    * Kredit Usaha
    * Pinjaman pribadi
    * Pinjaman International

    PERMOHONAN PINJAMAN

    Nama lengkap:
    Jenis kelamin:
    Status pernikahan:
    Kontak Alamat:
    Kota / Kode pos:
    negara:
    Usia:
    Gaji per bulan:
    Jumlah pinjaman:
    Pinjaman Durasi:
    Tanggal Pinjaman Dibutuhkan:
    penghasilan mingguan:
    Pendudukan:
    Bunga Pinjaman:
    Hubungi nomor telepon:

    Silahkan hubungi kami melalui e-mail,
    kami sangat senang untuk melakukan bisnis dengan Anda,

    Salam.

    ReplyDelete
  79. Halo, ini adalah PATRICIA BERTHA PINJAMAN PERUSAHAAN. Dalam Perusahaan ini kami memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup.
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang-hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal.
    untuk meningkatkan bisnis Anda?
    Apakah Anda pernah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya?
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek?
    Hari ini, kita mengatakan berhenti dan mencari lagi karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu
    membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang
    untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis pada tingkat 2% .Kami ingin menggunakan ini
    media untuk memberitahu Anda semua bahwa kami membuat handal dan penerima bantuan dan
    akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Kami adalah kesetiaan, kita terus kata dan janji-janji kita. Jadi hubungi kami hari ini via email:
    Patriciaberthaloancompany@gmail.com

    Data peminjam

     1) Nama Lengkap: ......................................................
     2) Negara: .........................................................
     3) Alamat: .........................................................
     4) Negara: ............................................................
     5) Sex: ...............................................................
     6) Status Pernikahan: .............................................
     7) Pekerjaan: ...................................................
     8) Nomor Telepon: ................................................
     9) posisi Saat ini di tempat kerja: ...................................................
     10) Pendapatan Bulanan: .............................................
     11) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: .................................
     12) Pinjaman Durasi: ................................................
     13) Tujuan Pinjaman: ..........................................
     14) Agama: ......................................................
     15) Apakah Anda sudah menerapkan sebelumnya: ...................................................
     16) mata uang yang dipilih: ...................................................

     Terima kasih,
     
    mrs Bertha

    ReplyDelete
  80. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  81. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    ReplyDelete
  82. halo
    Anda tidak perlu pinjaman mendesak? Pinjaman untuk menghapus utang atau Anda ingin meminjam uang.
    Untuk meningkatkan bisnis Anda
    Anda telah ditolak oleh
    Bank dan entitas keuangan lainnya?
    Utang atau hipotek Anda atau tidak.
    Mencari lagi, karena kami berada di sini untuk melakukan apa semua masalah keuangan Anda.
    Lalu kami dipinjamkan ke orang.
    Membutuhkan bantuan keuangan yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang.
    Biaya investasi dalam bisnis dengan tingkat yang wajar dari 2%, saya ingin mengambil ini.
    Sedang untuk memberitahu Anda bahwa kita dapat diandalkan dan memberikan manfaat dan membantu kami.
    Bersedia untuk meminjamkan uang. Jadi hubungi kami hari ini via email.
    anitabrisonloanscompany@gmail.com

    Cukup masukkan rincian Anda dalam formulir di bawah.

    1) Nama lengkap: .............................. ............... ..........
    2) ................ .............................. .. ..........
    3) Alamat: .............................. ............... ............
    4) menyatakan: .............................. ................ .............. ..
    5) Sex: .............................. ................ .............. ....
    6) Status: .............................. ................ ...
    7) Pekerjaan: .............................. ................ .......
    8) Telepon: .............................. ................ .
    9) Posisi saat ini di tempat kerja: .....................
    10) pendapatan bulanan: ........... .............................. .. ..
    11) Jumlah Pinjaman diperlukan: .............................. .......
    12) Waktu untuk memulihkan: .............................. .............. ...
    13) Tujuan dari pinjaman. ............. ...............................
    14) Agama: .............................. ................ ..........
    15) sebelum Anda dapat menggunakan ............................. ....

    Saya menunggu respon cepat Anda segera.

    terima kasih
    Ibu ANITA

    ReplyDelete
  83. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk pelaburan yang lebih besar? Pinjaman untuk mengembangkan perniagaan? Pinjaman untuk pelaburan baru? Pinjaman untuk membayar hutang jangka panjang dan bil. Mencari tiada lagi, MODAL KEWANGAN PINJAMAN FIRMA sempena MODAL KEWANGAN PINJAMAN TEGAS, menawarkan pinjaman faedah yang rendah, bukan cagaran. Kami berada di sini untuk meletakkan dan berakhir dengan kemiskinan dan pengangguran, kerana semua orang mempunyai / bakal sendiri. Hubungi kami hari ini dan anda akan menjadi salah seorang pelanggan kami yang dihormati. E-mel: capitalfinancialloanfirm@gmail.com
    Terima kasih atas sokongan anda.

    ReplyDelete
  84. Nama saya Musa Ahmed dari Surabaya Indonesia Saya adalah sebahagian dari keluarga kelas menengah dan belum pernah melihat kemiskinan yang nyata selama masa ayah saya adalah seorang penjual motor bahagian saya diberi pendidikan yang baik orang tua saya akan membawa saya ke satu ketika saya mencetak nilai yang baik Lalu aku masuk college perkahwinan kakakku dirancang, ayah membeli sebuah apartmen dan perlu membayar kos saya untuk kejuruteraan suatu petang saya masih di sekolah ketika saya mempunyai panggilan bahawa perniagaan ayahku terbakar semuanya mendapat dibakar lebih 480 rupiah pergi ibu scammed tahun sebelumnya semua peristiwa yang berlaku secara berturut-turut dan kami tiba-tiba dalam hutang dan mendapatkan diri kita dirantai pinjaman bank dan merayap kemiskinan di itu di terburu-buru yang tiba-tiba, aku merasa melompat dari Joeniar Arief tanpa persiapan dan sekarang anda perlu belajar untuk terbang anda jatuh Atau kau mati ada ini rentang masa 2 tahun (2014-2015) saya harus memerangi kemiskinan pada saya sendiri ada wang untuk membayar biaya kuliah saya diberitahu oleh ayah saya untuk mencari cara untuk mendapatkan perkara itu untuk sendiri ada wang untuk membayar berjalan pengangkutan sehari-hari, ada wang untuk hiburan, filem atau pihak ada kain yang baik tidak ada goo makanan ada wang untuk apa pun kecuali makanan asas terburuk, menetapkan semua menggoda bank Mereka menghantar penjaga ke rumah saya untuk memulihkan jumlah pinjaman dan aku harus menjaga ibu saya pernah dipukul di persekitaran saya di depan semua orang kerana tidak mampu membayar jumlah pinjaman untuk beberapa bulan bank tuntutan rumah kami dan meninggalkan kami tiada tempat tinggal kami meninggalkan meninggalkan di rumah tua keluarga membina oleh almarhum ayah gran saya perlu menjual perabot, emas, saya berkata kepada ayah saya yang tidak layak mengejar pendidikan saya, memandangkan keadaan krisis aku harus mengambil kerja dan mengumpul wang untuk keluarga ayah saya mengatakan Son, anda boleh membuat wang setiap kali anda inginkan, tetapi anda tidak akan dapat belajar kemudian saya memberikan temu bual di kedai super saya ditolak setiap pintu saya mengetuk, saya ditolak saya melihat ayah saya menyerah aku melihat ibuku menyerah acara-acara keluarga. yang saya perlukan untuk memulakan perniagaan kelapa sawit tetapi tidak ada wang Pacar saya meninggalkan saya ketika saya memerlukannya paling, itu di 6 April 2016 saya pergi ke rumah kawan untuk makan kerana saya sedang menonton tv saya melihat kertas berita di tingkat i mengambilnya dan saya cuba untuk melihat gambar-gambar aku ke segmen perniagaan dan melihat tajuk tittle Adakah anda memerlukan KREDIT nyata untuk bISNIS, adakah anda di DEPT? Adakah anda sakit? Adakah anda bosan dengan kemiskinan yang HUBUNGI adila aasimah Ahme syarikat pinjaman NO CAJ dengan alamat e-mel mereka (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) saya menulis mereka dengan jaminan mereka memberikan saya pinjaman dari Rp410 pada tahap 1% dalam 10 tahun saya berjanji syarikat pinjaman saya akan terus berkongsi dan berterima kasih kepada mereka atas sokongan dan mengubah hidup saya jika anda ingin meminta quest apapun (musaahmed081@gmail.com)

    ReplyDelete
  85. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: trustloan87@gmail.com


    BERHUBUNG TERBAIK,
    Mr.Anthony Dave.
    Amanah Pinjaman Syarikat
    TEL: +60182359926
    e-mel trustloan87@gmail.com

    ReplyDelete
  86. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan dalam masa kurang daripada 24 jam sebelum itu
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    badan.

    Hubungi syarikat amanah sah dan berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman dengan perniagaan, melalui

    e-mel: trustloan87@gmail.com


    BEST REGARD,
    Mr.Anthony Dave.
    Loan Trust Company
    email trustloan87@gmail.com

    ReplyDelete
  87. Hello, saya minta Puan Ayesha Sadeeq, Pengurus Sadeeq pinjaman invetments, Adakah anda berhutang? Anda ingin mengembangkan perniagaan anda, membayar bil-bil anda, kerja-kerja pengubahsuaian rumah, atau jika anda perlukan bantuan kewangan tujuan. Matlamat kami adalah untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada orang di seluruh dunia dengan tiada caj untuk permohonan pinjaman polisi kami memberi pinjaman dengan kadar faedah 2% kepada individu dan Syarikat di bawah terma-terma dan syarat-syarat untuk memahami.
    Hubungi kami melalui e-mel: (sadeeqinvestmentplan@gmail.com)

    ReplyDelete
  88. Hello,
     
        Saya seorang broker pelabur serta pemberi pinjaman swasta pinjaman. Kami membiayai peringkat-permulaan usaha awal, Ventures sedia ada dan melakukan jumlah projek siap dan pengembangan pelaburan.
     
    Kami menawarkan pinjaman cepat pada 3% kepada pelanggan yang berfikiran serius pinjaman Kecemasan. Syarikat-syarikat swasta dan individu dialu-alukan.
     
    Kami telah membantu beribu-ribu orang menyedari kebebasan kewangan dan meminjam wang yang mereka perlukan. Kami boleh membantu anda juga. Permohonan adalah percuma, sulit dan mudah untuk diselesaikan. Jangan biarkan sejarah kredit miskin meletakkan anda di luar memohon pinjaman di sini.
     
    Hubungi kami untuk pembiayaan permulaan, RE Kewangan perniagaan, modal benih, peringkat permulaan usaha awal, Joint Venture / Perkongsian pelaburan dengan mudah tunai daripada pihak kami, Pinjaman, Gadai Janji. Kami boleh membiayai melebihi $ 100M.
     
    Untuk kita meneruskan permintaan pelaburan anda, sila hantarkan pelan perniagaan anda atau ringkasan projek mengenai pelaburan anda.
     
    hubungan pelanggan melalui e-mel: (argylefoxfinanceltd1@outlook.com).
     
    Regards,
    Mr, Michael Fox.

    ReplyDelete
  89. Halo, aku Puan Maryan sani pemberi Pinjaman Pinjaman Peribadi. Perusahaan Kami menyediakan Pinjaman Pada Tingkat rendah 2%. Apakah Anda Perlu Pinjaman Mendesak Untuk melunasi Utang Anda, Atau Anda membutuhkan Pinjaman Untuk Meningkatkan Bisnis Anda, tagihan TUNAI VISA VISA Anda dan Meningkatkan Anda Fasiliti Perusahaan? Anda Telah Putusan yang Ditolak Oleh bank dan Institusi Kewangan lainnya? Layanan ini kepada Akan Memberikan Baik dojdocb.html entiti, syarikat, Bisnis lelaki dan Wanita Dan Kami TIDAK costomers terburu-buru kami pada TUNAI VISA VISA, melainkan Kita Memberikan Acha lebih pilkada waktu Untuk melunasi laon Acha Telah dikumpulkan. Namun, Peluang Kewangan Pada Langkah pintu Anda, jadi hubungi kami hari ini kepada melalui e-mel di: maryansaniloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  90. Selamat datang ke Cynthia Scott reputasi PINJAMAN SYARIKAT
     (Kami menyediakan kredit kepada semua pinjaman kewangan dan peribadi)
     Adakah anda memerlukan pinjaman untuk apa-apa sebab?
     Adakah anda juga telah ditolak oleh bank anda?
     Adakah anda mempunyai kredit yang buruk? Adakah anda mempunyai bil untuk membayar? Adakah anda dalam hutang? Anda perlu untuk membina perniagaan dan perkhidmatan anda? Weaver bukan kerana kami berada di sini untuk menawarkan anda pinjaman yang berpatutan. Kami Syarikat Pelaburan liberal Kami menawarkan semua pelbagai pinjaman.
     Akses kepada pinjaman peringkat rendah, sebanyak 2%. Kami menawarkan pinjaman peribadi, pinjaman penyatuan hutang, Venture Capital Kredit, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Pendidikan, Gadai janji dan sebagainya.
     Pinjaman kami adalah antara $ 5,000 USD (lima ribu dolar) -
     $ 50, 000,000.00 USD (lima puluh juta USD).
     Mengeluarkan kredit yang baik dengan perlindungan keselamatan maksimum adalah piority kami. Jika anda berminat untuk dipercayai loans.Mail kami di: cynthiascottloancompany@gmail.com.There anda akan mengisi borang kami pengenalan.
                                                                                                                                                      Terima kasih. Puan Cynthia Scott

    ReplyDelete
  91. Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  92. ni adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa tawaran General Ringgit Plus syarikat pinjaman pinjaman kepada semua orang pada kadar faedah yang sangat rendah 3%. Untuk lebih memaklumkan sila hubungi:
    riggitplus@gmail.com

    ReplyDelete
  93. ni adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa tawaran General Ringgit Plus syarikat pinjaman pinjaman kepada semua orang pada kadar faedah yang sangat rendah 3%. Untuk lebih memaklumkan sila hubungi:
    riggitplus@gmail.com

    ReplyDelete
  94. Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  95. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: trustloan87@gmail.com


    BEST REGARD,
    Mr.Anthony Dave.
    Trust Loan Company
    Email trustloan87@gmail.com

    ReplyDelete
  96. pinjaman peribadi untuk semua kawasan
    kami menyediakan pinjaman berlesen dan berkelayakan untuk semua:

    * Kakitangan Kerajaan
    * swasta
    * Pencen / socso / peruntukan
    * Blacklist / CCRIS / CTO
    * Kadar faedah sebanyak 2%
    * Tempoh 1-30 tahun

    '' Proses kami dalam masa 1 / 2jam SHJ
    '' TIDAK perlu penjamin
    '' Kita boleh menyelesaikan hutang anda di syarikat lain ..

    keamanan
    Sir Joel Williams
    TUNAI PINJAMAN FIRMA COMPANY
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com


    ReplyDelete
  97. Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
    * Pembayaran bermula lapan bulan selepas anda mendapat wang dalam anda
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) Tempoh
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas memfailkan permohonan kredit,
    Anda boleh menjangkakan bahawa sambutan awal kurang daripada 24 jam dan
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kita perlukan
    dari awak.
    Hubungi sah dan berlesen rasmi syarikat pinjaman
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman melalui Hubungi sekarang
    email: maryrobert422@gmail.com

    ReplyDelete
  98. Halo, aku Jelli Mira, Saya sangat senang hari ini karena semua keinginan hati saya hanya datang untuk lulus, setelah mencari pinjaman untuk pengobatan nyeri ayah saya dan untuk perayaan Ramadhan datang sebagainya, saya akhirnya mendapat pinjaman dari hak sumber yang memiliki nama adalah Mrs. Sandra Ovia, yang membantu saya mendapatkan pinjaman dengan non agunan, setelah saya telah ditipu oleh begitu banyak pemberi pinjaman kredit di internet ini, jadi saya ingin menggunakan media ini untuk membiarkan sesama Indonesia tahu bahwa bahkan beberapa begitu- disebut pemberi pinjaman adalah palsu, jadi jika Anda membutuhkan pinjaman mendesak dan aman bahkan untuk perayaan kedatangan Ramadan, hubungi Ibu Sandra Ovia, dia adalah salah satu yang saya percaya Allah mengutus untuk menyelamatkan kita untuk liburan, jadi saya ingin Anda semua untuk bergabung dengan saya terima Mrs Sandra dan jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menulis dia melalui email perusahaan: sandraovialoanfirm@gmail.com
    Saya sesama Indonesia jika Anda memiliki masalah dalam menghubungi dia, maka Anda dapat menghubungi saya di email ini: jellimira750@gmail.com untuk arah lebih lanjut.
    Tuhan memberkati kalian semua.

    ReplyDelete
  99. Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  100. Saya Mrs. ELIZABETH ROSE KREDIT LAYANAN, sebuah pinjaman Umum Pinjaman
    perusahaan, tetapi memberikan Pinjaman untuk individu, tidak peduli agama Anda
    percaya. Tujuan kami adalah untuk anak kemiskinan jauh dari planet bumi.

    Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk membayar utang Anda, memulai bisnis, atau Anda perlu
    pinjaman untuk membayar tagihan, mencari lagi karena kami memberikan pinjaman pada tingkat 1% ke
    pertama 100 orang yang mendapatkan pinjaman dari kami, sementara tidak menjadi pelanggan kami seperti yang kita
    merayakan 100 tahun kita menjadi sebuah perusahaan Lending pinjaman. Menghubungi kami melalui
    email perusahaan: elizabethroseloanservice@yahoo.com atau
    elizabethroseloanservice@gmail.com


    Tuhan memberkati Anda.

    ReplyDelete
  101. Good Day Sir / Madam:
    Mendapatkan pinjaman yang sah selalu menjadi masalah besar Untuk klien
    yang memiliki kebutuhan keuangan. Masalah kredit dan agunan yang
    sesuatu yang klien selalu khawatir tentang ketika mencari pinjaman
    dari pemberi pinjaman yang sah. Tapi Joyce Roland Pinjaman Perusahaan telah membuat
    bahwa perbedaan dalam industri pinjaman. Kita dapat mengatur untuk pinjaman
    dari kisaran $ 5,000.00 sampai $ 500.000,00
    Layanan kami meliputi:
    Konsolidasi hutang
    Hipotek kedua
    Pinjaman Bisnis
    Pinjaman pribadi
    Pinjaman International
    Tidak ada jaminan sosial dan tidak ada pemeriksaan kredit, 100% Guarantee.All Anda harus
    lakukan adalah mari kita tahu persis apa yang Anda inginkan dan kami pasti akan membuat Anda
    mimpi yang menjadi kenyataan. Joyce Roland Pinjaman Perusahaan. mengatakan YES ketika bank Anda mengatakan TIDAK.
    Terakhir, kami mendanai skala kecil perusahaan pinjaman, perantara, skala kecil
    lembaga keuangan karena kita memiliki modal terbatas. Untuk selanjutnya
    Rincian untuk pergi tentang pengadaan kontak pinjaman kami, Mohon menanggapi
    segera email ini di: joycerolandloancompany@gmail.com.
    Terima kasih

    ReplyDelete
  102. adakah anda memerlukan pinjaman untuk kembali kepada kaki anda atau untuk memulakan perniagaan yang baik anda sendiri jika ya maka hubungi kami sekarang melalui e-mel di bawah:

    bobbymarkloanhome@gmail.com

    tawaran pinjaman segera untuk keperluan

    ReplyDelete
  103. Indonesia Hello kawan-kawan, saya mahu anda untuk membantu saya bersyukur kepada Tuhan kerana menyelamatkan nyawa saya melalui bantuan Mrs.Elizabeth Kean itu. Saya amat sakit di hospital dengan demam typhod, dan saya tidak boleh membayar bil-bil hospital kerana saya tidak mempunyai Hospital Bill, jadi saya mengambil pinjaman di internet dan mereka meminta saya untuk membayar yuran, cukai, insurans, dan lain-lain, dan selepas pembayaran tidak diterima pinjaman saya, mereka memperdayakan aku dan menipu saya, ini berlaku kepada saya pada 6 pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza di sini di internet, i maka ketahuilah bahawa mereka menipu dan pendusta. Keadaan saya menjadi begitu kritikal dan saya hampir mati sebelum jururawat di hospital itu memberitahu saya tentang di mana dia telah mengambil pinjaman dan ia adalah benar dan tulen, dia memperkenalkan saya kepada Puan Elizabeth Kean, di mana saya boleh memohon pinjaman daripada RP500 yang , 000,000 2 Kadar% (2 peratus), dan pinjaman itu diluluskan tanpa sebarang cagaran, saya baru sahaja mendaftar dengan mereka becasue mereka berkata syarat-syarat syarikat dan syarat-syarat yang semua pelanggan perlu mendaftar sebelum obtanining pinjaman, dan selepas pendaftaran saya saya mendapat pinjaman saya 2 jam selepas confirm mereka pendaftaran saya. Pinjaman telah dihantar secara terus ke akaun bank saya tanpa tekanan. Saya ingin memberitahu semua orang untuk membantu saya mengucapkan terima kasih kepada Puan Elizabeth Kean kerana membantu saya dengan pinjaman menyelamatkan saya. Sila jika anda sedang mencari pinjaman di internet, anda perlu berhati-hati, dan saya ingin menasihatkan anda bahawa mereka begitu banyak penipu dan penipu di internet di sini. Saya akan menasihati anda bahawa jika anda memerlukan pinjaman anda lebih baik memohon jika saya menggunakannya adalah tulen dan sebenar dengan hanya pendaftaran sahaja dan tiada cagaran. hubungi Puan Elizabeth Kean sekarang jika anda memerlukan pinjaman asal dan benar tanpa scammed atau ditipu, e-mel, dia elizabethkeen.loanfinance@gmail.com. dan anda juga boleh hubungi saya di e-mel saya di deborahlynda842@gmail.com. Tuhan memberkati anda semua

    ReplyDelete
  104. Kami adalah Organisasi Kristen dibentuk untuk membantu orang dalam kebutuhan membantu, seperti help.So keuangan jika Anda akan melalui kesulitan keuangan atau Anda dalam kekacauan keuangan, dan Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri, atau Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi utang atau membayar tagihan Anda, memulai bisnis yang bagus, atau Anda menemukan sulit untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank lokal, hubungi kami hari ini via email hari ini untuk bantuan seperti (pinjaman, start up uang): sandraloancompany1@gmail.com untuk Alkitab mengatakan "" Lukas 11:10 Setiap orang yang meminta, menerima; dia yang mencari, mendapat dan setiap orang yang mengetok, baginya pintu akan dibukakan "jadi jangan biarkan kesempatan ini berlalu begitu saja karena Yesus adalah sama kemarin, hari ini dan selamanya. Silakan ini hanya untuk berpikiran serius dan Tuhan takut orang dalam kesulitan keuangan dan ingin untuk menemukan jalan keluar.

    Anda menyarankan untuk mengisi dan mengembalikan rincian di bawah ini ..

    Namamu:______________________

    Alamat Anda:____________________

    Negaramu:____________________

    Pekerjaan Anda:__________________

    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: ______________

    Pinjaman Durasi: ____________________

    Pendapatan bulanan:__________________

    Nomor ponsel:________________

    Apakah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya: ________________

    Jika Anda telah mengajukan pinjaman sebelumnya, di mana Anda diperlakukan dengan jujur? di mana perusahaan berada? ...

    ReplyDelete
  105. Sehr geehrter Kunde
    Sind Sie müde von Darlehen und Hypotheken zu suchen, haben
    Sie wurden ständig von Ihren Banken abgewiesen
    und andere Finanzinstitute, bieten wir jede Form
    von Darlehen an Einzelpersonen und Körperschaften bei niedrigen
    Interesse rate.If Sie daran interessiert sind, ein
    Darlehen, zögern Sie nicht uns zu kontaktieren heute, versprechen wir,
    bieten Ihnen die besten Dienste ever.Just geben Sie uns ein
    versuchen, weil ein Versuch wird Sie überzeugen.
    Was sind Ihre finanziellen Bedürfnisse?
    Sie benötigen einen Business-Darlehen?
    Sie benötigen einen persönlichen Kredit?
    Wollen Sie ein Auto kaufen?
    Wollen Sie zu refinanzieren?
    Haben Sie eine Hypothek benötigen?
    Sie benötigen ein riesiges Kapital aus starten Sie Ihre
    Business-Vorschlag oder Erweiterung? Haben Sie die Hoffnung verloren und
    Sie denken, es keinen Ausweg gibt, und Ihre finanzielle
    Belastungen immer noch besteht?

    1. Name des Antragstellers .............................

    2. WOHNLAND .....................

    3. Wohnadresse: ........................

    4. Geschäftsadresse: ...........................

    5. AGE: ........................................

    6. BERUF: .....................

    7. HÖHE DER KREDIT ERFORDERLICH ..................

    8.Loan Dauer .......................

    9. Zweck des Darlehens: .........................

    10. Telefonnummer: ........................

    11.LOAN DAUER ........................

    Füllen Sie die oben genannten Informationen und senden
    ES ZUM Kontaktinformationen unten:
    Onlinefunding66gmail.com

    ReplyDelete
  106. Sehr geehrter Kunde
    Sind Sie müde von Darlehen und Hypotheken zu suchen, haben
    Sie wurden ständig von Ihren Banken abgewiesen
    und andere Finanzinstitute, bieten wir jede Form
    von Darlehen an Einzelpersonen und Körperschaften bei niedrigen
    Interesse rate.If Sie daran interessiert sind, ein
    Darlehen, zögern Sie nicht uns zu kontaktieren heute, versprechen wir,
    bieten Ihnen die besten Dienste ever.Just geben Sie uns ein
    versuchen, weil ein Versuch wird Sie überzeugen.
    Was sind Ihre finanziellen Bedürfnisse?
    Sie benötigen einen Business-Darlehen?
    Sie benötigen einen persönlichen Kredit?
    Wollen Sie ein Auto kaufen?
    Wollen Sie zu refinanzieren?
    Haben Sie eine Hypothek benötigen?
    Sie benötigen ein riesiges Kapital aus starten Sie Ihre
    Business-Vorschlag oder Erweiterung? Haben Sie die Hoffnung verloren und
    Sie denken, es keinen Ausweg gibt, und Ihre finanzielle
    Belastungen immer noch besteht?

    1. Name des Antragstellers .............................

    2. WOHNLAND .....................

    3. Wohnadresse: ........................

    4. Geschäftsadresse: ...........................

    5. AGE: ........................................

    6. BERUF: .....................

    7. HÖHE DER KREDIT ERFORDERLICH ..................

    8.Loan Dauer .......................

    9. Zweck des Darlehens: .......................

    10. Telefonnummer: ........................

    11.LOAN DAUER ........................

    Füllen Sie die oben genannten Informationen und senden
    ES ZUM Kontaktinformationen unten:
    Onlinefunding66gmail.com

    ReplyDelete
  107. Sehr geehrter Kunde
    Sind Sie müde von Darlehen und Hypotheken zu suchen, haben
    Sie wurden ständig von Ihren Banken abgewiesen
    und andere Finanzinstitute, bieten wir jede Form
    von Darlehen an Einzelpersonen und Körperschaften bei niedrigen
    Interesse rate.If Sie daran interessiert sind, ein
    Darlehen, zögern Sie nicht uns zu kontaktieren heute, versprechen wir,
    bieten Ihnen die besten Dienste ever.Just geben Sie uns ein
    versuchen, weil ein Versuch wird Sie überzeugen.
    Was sind Ihre finanziellen Bedürfnisse?
    Sie benötigen einen Business-Darlehen?
    Sie benötigen einen persönlichen Kredit?
    Wollen Sie ein Auto kaufen?
    Wollen Sie zu refinanzieren?
    Haben Sie eine Hypothek benötigen?
    Sie benötigen ein riesiges Kapital aus starten Sie Ihre
    Business-Vorschlag oder Erweiterung? Haben Sie die Hoffnung verloren und
    Sie denken, es keinen Ausweg gibt, und Ihre finanzielle
    Belastungen immer noch besteht?

    1. Name des Antragstellers .............................

    2. WOHNLAND .....................

    3. Wohnadresse: ........................

    4. Geschäftsadresse: ...........................

    5. AGE: ........................................

    6. BERUF: .....................

    7. HÖHE DER KREDIT ERFORDERLICH ..................

    8.Loan Dauer .......................

    9. Zweck des Darlehens: .........................

    10. Telefonnummer: ........................

    11.LOAN DAUER ........................

    Füllen Sie die oben genannten Informationen und senden
    ES ZUM Kontaktinformationen unten:
    Onlinefunding66gmail.com

    ReplyDelete
  108. Sehr geehrter Kunde
    Sind Sie müde von Darlehen und Hypotheken zu suchen, haben
    Sie wurden ständig von Ihren Banken abgewiesen
    und andere Finanzinstitute, bieten wir jede Form
    von Darlehen an Einzelpersonen und Körperschaften bei niedrigen
    Interesse rate.If Sie daran interessiert sind, ein
    Darlehen, zögern Sie nicht uns zu kontaktieren heute, versprechen wir,
    bieten Ihnen die besten Dienste ever.Just geben Sie uns ein
    versuchen, weil ein Versuch wird Sie überzeugen.
    Was sind Ihre finanziellen Bedürfnisse?
    Sie benötigen einen Business-Darlehen?
    Sie benötigen einen persönlichen Kredit?
    Wollen Sie ein Auto kaufen?
    Wollen Sie zu refinanzieren?
    Haben Sie eine Hypothek benötigen?
    Sie benötigen ein riesiges Kapital aus starten Sie Ihre
    Business-Vorschlag oder Erweiterung? Haben Sie die Hoffnung verloren und
    Sie denken, es keinen Ausweg gibt, und Ihre finanzielle
    Belastungen immer noch besteht?

    1. Name des Antragstellers .............................

    2. WOHNLAND .....................

    3. Wohnadresse: ........................

    4. Geschäftsadresse: ...........................

    5. AGE: ........................................

    6. BERUF: .....................

    7. HÖHE DER KREDIT ERFORDERLICH ..................

    8.Loan Dauer .......................

    9. Zweck des Darlehens: .........................

    10. Telefonnummer: ........................

    11.LOAN DAUER ........................

    Füllen Sie die oben genannten Informationen und senden
    ES ZUM Kontaktinformationen unten:
    Onlinefunding66gmail.com

    ReplyDelete
  109. Sehr geehrter Kunde
    Sind Sie müde von Darlehen und Hypotheken zu suchen, haben
    Sie wurden ständig von Ihren Banken abgewiesen
    und andere Finanzinstitute, bieten wir jede Form
    von Darlehen an Einzelpersonen und Körperschaften bei niedrigen
    Interesse rate.If Sie daran interessiert sind, ein
    Darlehen, zögern Sie nicht uns zu kontaktieren heute, versprechen wir,
    bieten Ihnen die besten Dienste ever.Just geben Sie uns ein
    versuchen, weil ein Versuch wird Sie überzeugen.
    Was sind Ihre finanziellen Bedürfnisse?
    Sie benötigen einen Business-Darlehen?
    Sie benötigen einen persönlichen Kredit?
    Wollen Sie ein Auto kaufen?
    Wollen Sie zu refinanzieren?
    Haben Sie eine Hypothek benötigen?
    Sie benötigen ein riesiges Kapital aus starten Sie Ihre
    Business-Vorschlag oder Erweiterung? Haben Sie die Hoffnung verloren und
    Sie denken, es keinen Ausweg gibt, und Ihre finanzielle
    Belastungen immer noch besteht?

    1. Name des Antragstellers .............................

    2. WOHNLAND .....................

    3. Wohnadresse: ........................

    4. Geschäftsadresse: ...........................

    5. AGE: ........................................

    6. BERUF: .....................

    7. HÖHE DER KREDIT ERFORDERLICH ..................

    8.Loan Dauer .......................

    9. Zweck des Darlehens: .........................

    10. Telefonnummer: ........................

    11.LOAN DAUER ........................

    Füllen Sie die oben genannten Informationen und senden
    ES ZUM Kontaktinformationen unten:
    Onlinefunding66gmail.com

    ReplyDelete
  110. Sehr geehrter Kunde
    Sind Sie müde von Darlehen und Hypotheken zu suchen, haben
    Sie wurden ständig von Ihren Banken abgewiesen
    und andere Finanzinstitute, bieten wir jede Form
    von Darlehen an Einzelpersonen und Körperschaften bei niedrigen
    Interesse rate.If Sie daran interessiert sind, ein
    Darlehen, zögern Sie nicht uns zu kontaktieren heute, versprechen wir,
    bieten Ihnen die besten Dienste ever.Just geben Sie uns ein
    versuchen, weil ein Versuch wird Sie überzeugen.
    Was sind Ihre finanziellen Bedürfnisse?
    Sie benötigen einen Business-Darlehen?
    Sie benötigen einen persönlichen Kredit?
    Wollen Sie ein Auto kaufen?
    Wollen Sie zu refinanzieren?
    Haben Sie eine Hypothek benötigen?
    Sie benötigen ein riesiges Kapital aus starten Sie Ihre
    Business-Vorschlag oder Erweiterung? Haben Sie die Hoffnung verloren und
    Sie denken, es keinen Ausweg gibt, und Ihre finanzielle
    Belastungen immer noch besteht?

    1. Name des Antragstellers .............................

    2. WOHNLAND .....................

    3. Wohnadresse: ........................

    4. Geschäftsadresse: ...........................

    5. AGE: ........................................

    6. BERUF: .....................

    7. HÖHE DER KREDIT ERFORDERLICH ..................

    8.Loan Dauer .......................

    9. Zweck des Darlehens: .........................

    10. Telefonnummer: ........................

    11.LOAN DAUER ........................

    Füllen Sie die oben genannten Informationen und senden
    ES ZUM Kontaktinformationen unten:
    Onlinefunding66gmail.com

    ReplyDelete
  111. Saya Ibu Sunshine , A pemberi pinjaman uang, saya meminjamkan uang kepada individu atau perusahaan yang ingin mendirikan sebuah bisnis yang menguntungkan, yang menjadi periode utang lama dan ingin membayar. Kami memberikan segala jenis pinjaman Anda dapat pernah memikirkan, Kami adalah ke kedua pinjaman pribadi dan Pemerintah, dengan tingkat suku bunga kredit yang terjangkau sangat. Hubungi kami sekarang dengan alamat email panas kami: (sunshineloancompany@gmail.com) Kebahagiaan Anda adalah perhatian kami.

    SUNSHINELOANCOMPANY

    ReplyDelete
  112. SELAMAT SIANG!

    Apakah Anda memerlukan pribadi & bisnis atau pendanaan Investasi, tanpa stres dan persetujuan cepat? Jika ya, hubungi kami hari ini karena kami sedang menawarkan pinjaman pada tingkat bunga yang luar biasa pada 2%. keuangan kami dijamin dan aman. pelanggan kebahagiaan kita adalah kekuatan kita. pinjaman dari lagu $ 5.000. - $ 1,000,000.000, USD Euro dan Pounds, tersedia saat ini adalah Bisnis, Pribadi, House, Travel dan Mahasiswa Kredit Dll
    pihak yang berkepentingan harus menghubungi perusahaan melalui email untuk informasi lebih lanjut: Perusahaan E-mail: kathleenfosterloanfirm@gmail.com

    Nama kreditur: Ibu Kathleen Foster

    Isi formulir aplikasi di bawah ini:
    RINCIAN APLIKASI
    Nama pemohon:_________
    Jenis kelamin:_________
    Kontak Alamat:________
    Negara:_______
    Jumlah Dibutuhkan sebagai Pinjaman: _________
    Pinjaman Durasi: ________
    Tujuan Pinjaman: _________
    Telepon selular:______
    Keluarga terdekat:______
    Pendudukan:______
    kontak email:__________
    Pernah diterapkan untuk pinjaman sebelumnya? _______
    ============================
    Kami menunggu tanggapan mendesak Anda segera.
    Salam Hormat

    ReplyDelete
  113. SELAMAT SIANG!

    Apakah Anda memerlukan pribadi & bisnis atau pendanaan Investasi, tanpa stres dan persetujuan cepat? Jika ya, hubungi kami hari ini karena kami sedang menawarkan pinjaman pada tingkat bunga yang luar biasa pada 2%. keuangan kami dijamin dan aman. pelanggan kebahagiaan kita adalah kekuatan kita. pinjaman dari lagu $ 5.000. - $ 1,000,000.000, USD Euro dan Pounds, tersedia saat ini adalah Bisnis, Pribadi, House, Travel dan Mahasiswa Kredit Dll
    pihak yang berkepentingan harus menghubungi perusahaan melalui email untuk informasi lebih lanjut: Perusahaan E-mail: kathleenfosterloanfirm@gmail.com

    Nama kreditur: Ibu Kathleen Foster

    Isi formulir aplikasi di bawah ini:
    RINCIAN APLIKASI
    Nama pemohon:_________
    Jenis kelamin:_________
    Kontak Alamat:________
    Negara:_______
    Jumlah Dibutuhkan sebagai Pinjaman: _________
    Pinjaman Durasi: ________
    Tujuan Pinjaman: _________
    Telepon selular:______
    Keluarga terdekat:______
    Pendudukan:______
    kontak email:__________
    Pernah diterapkan untuk pinjaman sebelumnya? _______
    ============================
    Kami menunggu tanggapan mendesak Anda segera.
    Salam Hormat

    ReplyDelete
  114. Do you Need an urgent financial credit loan?
    * Very fast and immediate transfer to your bank account
    * Repayment starts eight months after you get the money
    bank account
    * Low interest rate of 2%
    * Long-term repayment (1-30 years) Length
    * Flexible loan terms and monthly payment
    *. How long does it take to finance? After submitting the loan application
    You can expect a preliminary answer less than 24 hours
    funding in 72-96 hours after receiving the information they need
    from you.

    Contact this legitimate and licensed company, authorized
    to give financial assistance to Everybody
    For more information and loan application form

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Best Regards
    Sir Joel Williams
    CASH FIRM LOAN COMPANY
    CEO
    TEL: +60183723787
    Email: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  115. PELUANG LAGI LAGI, ANDA A MAN PERNIAGAAN / WANITA, PEKERJA DALAM ORGANISASI, BEKERJA SENDIRI? Memerlukan pinjaman peribadi untuk perniagaan tanpa tekanan, Jika ya, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, anda boleh memulakan tahun baru dengan senyuman di muka anda, keselamatan, kebahagiaan kami pelanggan adalah kekuatan kita. Jika anda berminat, mengisi borang permohonan pinjaman di bawah:
    Maklumat peminjam:

    Nama penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  116. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan dalam masa kurang daripada 24 jam sebelum itu
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    badan.

    Hubungi syarikat amanah sah dan berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman dengan perniagaan, melalui

    e-mel: trustloan87@gmail.com


    BEST REGARD,
    Mr.Anthony Dave.
    Loan Trust Company
    email trustloan87@gmail.com

    ReplyDelete
  117. Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk membayar dept atau bil-bil anda bimbang tiada lagi, dan jika ya, sila hubungi kami secara langsung pada: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    nama: ....
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan: ...;...
    menyatakan: ....
    negara: ...
    nombor telefon:.....

    NOTA: SEMUA MAIL PERLU DIKEMUKAKAN KEPADA EMAIL INI: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    ReplyDelete
  118. IS BARU LAGI TAHUN INI, ANDA A MAN PERNIAGAAN / WANITA, A KERJA DALAM ORGANISASI, SELF bekerja? Memerlukan pinjaman peribadi untuk perniagaan tanpa tekanan, Jika ya, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, anda boleh memulakan tahun baru dengan senyuman di muka anda, keselamatan, kebahagiaan kami pelanggan adalah kekuatan kita. Jika anda berminat, anak borang permohonan pinjaman di bawah:
    Meminjam Maklumat:

    Nama Penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel: lydiaclintonloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  119. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  120. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai umumnya Itulah miss feny smith, peribadi
    pinjaman pemberi pinjaman anda membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa
    bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah untuk Individu, Firma
    dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungan
    kami hari ini melalui e-mel di: (feny.smith2@gmail.com)

    ReplyDelete
  121. Hello,
    Terima kasih kerana e-mel anda .. Jika anda tahu satu lagi cara untuk mendapatkan mereka wang kemudian pergi cuba ia. Tetapi saya berdoa anda tidak jatuh ke dalam tangan orang-orang penipuan pinjaman penipuan dalam talian. Mereka akan memberitahu anda mereka boleh melakukannya untuk anda tetapi mereka akan berakhir mengumpul wang yang sedikit yang anda ada. Ini adalah masalah yang sangat kecil jadi saya akan menasihatkan bahawa anda menyelesaikan dengan bank dan mendapatkan pinjaman anda diaktifkan. Apabila anda berfikir anda boleh datang dengan caj pemindahan supaya boleh meletakkan pinjaman yang ditunda untuk anda?

    Selamat sejahtera,
    Hakeem Abdulrashid
    Geran Pinjaman All_States

    ReplyDelete
  122. Anda perlu pinjaman? Adakah anda seorang lelaki atau perempuan dan anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda ?? Adakah anda memerlukan modal untuk memulakan perniagaan? Apa masalah kredit anda mungkin, di sini datang bantuan anda kerana kami menawarkan pinjaman kepada individu dan syarikat pada kadar yang rendah dan berpatutan yang menarik. Hubungi kami hari ini (DAVIESRUTHFIRM@GMAIL.COM)

    ReplyDelete
  123. Hello, saya Encik Robert collins, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman kepada ekuiti Meningkatkan Perniagaan Anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan agensi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan gadai janji atau pinjaman penyatuan? Cuma perlu kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda pada masa lalu. Kami memberi pinjaman penjimatan kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan Mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan waris dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:

    ReplyDelete
  124. Hello, saya Encik Robert collins, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman kepada ekuiti Meningkatkan Perniagaan Anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan agensi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan gadai janji atau pinjaman penyatuan? Cuma perlu kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda pada masa lalu. Kami memberi pinjaman penjimatan kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan Mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan waris dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:

    ReplyDelete
  125. Hello Setiap Satu, saya mrs Adhi Aini Dari Indonesia tetapi saya tinggal di sini di São Paulo, saya cepat mahu menggunakan media ini untuk ricih bukti bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman Legit dan sebenar yang telah mengubah hidup saya dari rumput untuk rahmat, daripada menjadi miskin untuk seorang wanita kaya yang kini boleh berbangga dengan kehidupan yang sihat dan kaya tanpa tekanan atau masalah kewangan. Selepas berbulan-bulan cuba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan telah scammed jumlah Rp5,000.000 i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman pinjaman legit talian yang tidak akan menambah kepada sakit saya, maka saya mengambil keputusan untuk menghubungi kawan saya yang baru-baru ini mendapat pinjaman dalam talian, kami berbincang mengenai isu itu dan membuat kesimpulan kami dia memberitahu saya tentang Wanita yang dikenali sebagai Puan Elizabeth yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Elizabeth Kean pinjaman Firm. Jadi saya memohon jumlah pinjaman (Rp300,000.000) dengan kadar faedah rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman telah diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan di mana dibuat mengenai pemindahan pinjaman dan dalam masa kurang daripada 4 jam, pinjaman itu didepositkan ke dalam bank saya. Jadi saya ingin menasihatkan mana-mana satu yang memerlukan pinjaman untuk dengan cepat menghubungi beliau melalui e-mel .. elizabethkeen.loanfinance@gmail.com Dia tidak tahu yang sedang melakukan ini saya berdoa agar Allah akan memberkati dia untuk perkara yang baik yang dilakukannya dalam hidup saya. anda juga boleh hubungi saya di adhiaini05@gmail.com. untuk maklumat lanjut.

    ReplyDelete
  126. Kami Swasta Wang Antarabangsa Lender ini. Kami menawarkan pinjaman pada kadar yang sangat rendah sebanyak 2%. jika berminat sila hubungi kami melalui E-mel: eleazardiaz536@gmail.com untuk maklumat lanjut.
    Regards, Mr Eleazar

    ReplyDelete
  127. Anda perlu pinjaman? Adakah anda seorang lelaki atau perempuan dan anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda ?? Adakah anda memerlukan modal untuk memulakan perniagaan? Apa masalah kredit anda mungkin, di sini datang bantuan anda kerana kami menawarkan pinjaman kepada individu dan syarikat pada kadar yang rendah dan berpatutan yang menarik. Hubungi kami hari ini di(daviesruth​​fir​​m@gmail.com​​)

    ReplyDelete
  128. * SEGERA MEMERLUKAN PINJAMAN PERIBADI? * Selamat dan selamat. * Kelulusan Fast
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2% * Tunai dalam Kurang daripada 72 jam
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Tunai dalam Kurang daripada 72 jam
    PERMINTAAN UNTUK PINJAMAN
    ================================
    Nama: ......... nama Kedua: .........
    Alamat: ................. Negara: ...................
    Umur: ....... Seks: ..........
    Nombor telefon : ..............Status: .................
    Pekerjaan: ....... Post: ....
    Pendapatan bulanan : ............
    Jumlah Pinjaman: .............
    pinjaman Tujuan: ...............
    Tempoh masa: ....................
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: .....
    Adakah anda memahami bahasa Inggeris: ..........

    sila mengisi dan menghantar borang ini kepada:
    E-mel: homeofequity@gmail.com
    www.equitycapital5.webnode.com

    Sincerely ,
    Nicholas Payne
    C.E.O Equity Capital

    ReplyDelete
  129. Kami adalah Organisasi Kristen dibentuk untuk membantu orang yang membutuhkan bantuan, seperti help.So keuangan jika Anda akan melalui kesulitan keuangan atau Anda berada dalam kekacauan keuangan, dan Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri, atau Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar tagihan Anda, memulai bisnis yang baik, atau Anda menemukan kesulitan untuk mendapatkan pinjaman dari bank lokal, hubungi kami melalui email hari ini untuk bantuan tersebut (pinjaman, uang start-up): rebaccamorrisloanfirm @ gmail. com untuk Alkitab mengatakan "" Lukas 11: 10 Setiap orang yang meminta, menerima; dia yang mencari, mendapat dan setiap orang yang mengetok, baginya pintu akan dibukakan "jadi jangan biarkan kesempatan ini berlalu begitu saja karena Yesus adalah sama kemarin, hari ini dan selamanya. Silakan ini hanya untuk orang-orang yang berpikiran serius dan Allah takut di keuangan kesulitan dan ingin menemukan jalan keluar.

    Anda disarankan untuk mengisi dan mengembalikan rincian di bawah ini ..

    Namamu: ______________________

    Alamat Anda:____________________

    Negara: ____________________

    Kerjamu:__________________

    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: ______________

    Pinjaman Durasi: ____________________

    Pendapatan bulanan: __________________

    Nomor telepon:________________

    Apakah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya: ________________

    Jika Anda telah membuat pinjaman sebelumnya, di mana Anda diperlakukan dengan jujur? di mana perusahaan tersebut berlokasi? .

    ReplyDelete
  130. Hello People,
    Saya Hakeem Abdulrashid. Saya bekerja sebagai Pegawai Pinjaman untuk All_States Pinjaman Grants; salah satu daripada syarikat-syarikat pinjaman persendirian yang terkemuka di seluruh dunia. Kami telah membantu pelanggan mengubah dan memperbaiki kehidupan dan perniagaan mereka selama lebih 25 tahun. Kami memberi pinjaman untuk membantu individu, syarikat-syarikat yang perlu untuk mengemas kini status kewangan mereka di seluruh dunia, dengan kadar faedah tahunan-kurangnya serendah 2% dalam tempoh satu tahun hingga 20 tahun tempoh tempoh pembayaran balik kepada mana-mana bahagian di dunia. Kami memberi pinjaman dalam julat 1000 dolar kepada 500 juta dolar tanpa cagaran. pinjaman kami juga diinsuranskan. keselamatan maksimum adalah keutamaan kami. Hubungi kami hari ini.
    E-mel: hakeemabdul.loangrants@gmail.com
    Nombor Telefon: +1 (804) 859-5285

    Hakeem Abdulrashid
    Agent Pinjaman,
    Geran Pinjaman All_States

    ReplyDelete
  131. Sejak tahun 2005, MATILDA BLAKE LOAN FIRM telah menyediakan pinjaman perkhidmatan penuh kepada individu, perniagaan, organisasi, keluarga dan pekerja di seluruh Amerika dan Afrika dan kini kami membuka pegawai proksi di Asia.
    Hari ini, dengan $ 6.0 bilion dalam aset dan lebih 50 lokasi pinjaman, kita cukup besar untuk memenuhi keperluan pinjaman pelanggan kami, tetapi cukup kecil untuk berkhidmat kepada mereka dengan baik. Matilda Blake Pinjaman Firm ialah lembaran imbangan yang kukuh, akar masyarakat dalam dan komitmen yang berkekalan dan perhubungan yang bermakna adalah asas untuk pencapaian rekod panjang dan kejayaan.
    Kami menawarkan Pinjaman ini dengan kadar faedah yang sangat munasabah 5-7% bergantung kepada jenis pinjaman yang diminta comparied kepada bank-bank 15-25%. Jika berminat anda boleh menghubungi kami secara langsung melalui e-mel Firma itu; matildablakeloanfirm@gmail.com atau membuat panggilan melalui +14158892524.

    ReplyDelete
  132. Saya dan suami saya, mahu menggunakan media ini untuk memberi keterangan tentang kerja yang baik Ibu Jennifer Brown Pinjaman Syarikat.
    Kami tidak fikir kita akan berada dalam kehidupan untuk bertemu dengan seseorang seperti Puan Jennifer, dia adalah permata yang jarang berlaku dan Tuhan menghantar.

    Saya Siti mengambil masa saya untuk memberi keterangan mengenai Jennifer Brown, kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain boleh menawarkan dalam beberapa jam.
    Suami saya dan saya pergi ke dalam hutang besar-besaran dengan penghutang dan bank, dan kita akan mendapat pinjaman daripada dua syarikat pinjaman yang berbeza, tetapi semua datang ke apa-apa, sebaliknya mereka membawa kami ke dalam hutang yang lebih dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya datang dalam hubungan dengan Puan . Jennifer, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat-syarikat lain yang saya telah memohon, dia itu tidak seperti orang-orang lain syarikat pinjaman penipuan. Sekarang kita telah akhirnya dibayar hutang kami dan kami telah memulakan perniagaan baru dengan wang yang ditinggalkan daripada pinjaman.
    Hubungi Puan Jennifer melalui e-mel berikut:
    jenniferbrownloancompany atau anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk maklumat lanjut sitiaryati075@gmail.com

    ReplyDelete
  133. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +60182913326
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  134. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +60182913326
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  135. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +60182913326
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  136. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +60182913326
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  137. Ini adalah kuil besar Illuminati adalah anda mencari, kekayaan, kuasa dan kemasyhuran, adakah anda seorang lelaki perniagaan atau perempuan, adakah anda seorang paderi atau ahli politik atau pensyarah, adakah anda
    seorang pelajar atau graduan, yang begitu pun anda berada di seluruh dunia dos tidak penting kepada kami, apa yang penting banyak kepada kita adalah untuk melihat anda bahagia dan kaya, kami memberi anda
    peluang di sini untuk menjadi apa yang pernah jadi anda mahu menjadi dalam kehidupan, menyertai Illuminati rahsia saudara hood dan mendapatkan semua yang anda perlukan dalam hidup, kami menawarkan setiap perkara yang anda perlukan dalam hidup, jika
    anda benar-benar bersedia untuk membuat dalam kehidupan adalah lebih baik anda menyertai kami sekarang! Sertai Illuminati dan menjadi kaya, terkenal dan known.Join Illuminati dan mempunyai semua yang anda mahu dalam hidup
    menyertai Illuminati apa-apa adalah anda Dalam dunia hari ini sila e-mel kami sekarang supaya kita boleh meneruskan permintaan anda dari kuil kami, hubungi kami melalui e-mel ini sekarang
    illuminattiworld5@gmail.com ... atau hubungi 14156537851 ..... California U.S.A

    ReplyDelete
  138. Tahun ini segera akan berakhir, adakah anda mencapai matlamat anda yang anda tetapkan untuk tahun ini? Kami berada di sini untuk membantu anda merealisasikan impian anda. Memohon untuk pinjaman serta-merta hari ini dan membina semula perniagaan anda dan memulakan usaha yang lebih baik dan menangkap impian anda. Kami memberi seluruh dunia pinjaman dan apa-apa jumlah yang anda mahu. Hubungi kami sekarang (hannahbossloanfirm@gmail.com) Berimanlah i, Puan Hannah Boss. masa depan anda adalah selamat.

    ReplyDelete
  139. Adakah anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman?
    Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
    Perlu Pinjaman Perniagaan?
    Adakah anda ingin untuk membayar bil anda?
    Anda mahu menjadi kewangan yang stabil?

    E-mel: luiscarlosfinance@outlook.com

    Mengisi borang permohonan. 1) nama penuh: 2) Negara: 3) Status: 4) Alamat: 5) Seks: 6) Pekerjaan: 7) Jumlah Diperlukan: 8) Tempoh pinjaman: 9) Tujuan pinjaman: 10)
    Telefon: 11) Pendapatan Bulanan:

    E-mel: luiscarlosfinance@outlook.com

    ReplyDelete
  140. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapat wang.
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%.
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) panjang.
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam.
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan.
    daripada anda.

    Hubungi syarikat amanah sah dan berlesen yang dibenarkan.
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui.

    e-mel: trustloan87@gmail.com


    BERHUBUNG TERBAIK,
    Mr.Anthony Dave.
    Amanah Pinjaman Syarikat
    e-mel trustloan87@gmail.com

    ReplyDelete
  141. Hello, saya Mrs FRANKLIN BLISS, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberikan pinjaman dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: franklinbliss40@gmail.com

    ReplyDelete
  142. I Mrs.Helen Johnson, a money lender, offer a wide variety of financial services(LOAN) to individuals and businesses owners. We work with individuals, small, medium, and large-scale businesses to help them either get started or expand into new territories. We help fund small businesses when needed most to expand existing business, buy capital equipment, pay expenses and for many other needs such as advertising, rent, renovation etc. Regards, (helenjohnsonloanfirm68@gmail.com) Your happiness is our concern.

    ReplyDelete
  143. Apakah Anda ingin pinjaman untuk memulai atau tumbuh bisnis yang ada? Ibu Bernice Louis Pinjaman Perusahaan (BLC) telah datang untuk membuat impian Anda menjadi kenyataan. Kami memberikan pinjaman kepada individu swasta atau pemerintah dan Perusahaan dengan tingkat bunga 2% pada setiap jumlah yang dibutuhkan dan dengan jadwal pembayaran yang fleksibel. Hubungi Mrs. Bernice Louis untuk Anda PINJAMAN hari ini melalui email: bernicelouisloancompany@gmail.com atau tel: +15022653621

    ReplyDelete
  144. Hello,
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? anda berada di tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Global Finance Limited memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 3.2%. kepada semua staf atau orang, sila hubungi kami untuk bantuan kewangan segera serta-merta atau strees, kami bangga dengan komitmen kami kepada pelanggan kami; Memang diakui, pinjaman peribadi, pinjaman kereta, / pinjaman pelaburan, pinjaman jangka pendek perniagaan untuk mula berfikir tentang mendapatkan pinjaman? Adakah anda serius perlu pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman dan pinjaman perniagaan korporat dan apa-apa jenis pinjaman, anda boleh menghubungi kami di pinjaman yang berpatutan sekarang
    hubungi kami.
    Alamat e-mel: augustaibramhim11@gmail.com

     DATA PERMOHONAN
    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negeri:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor telefon:
    9) Kedudukan Semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Adakah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    Terima kasih,

    ReplyDelete
  145. Mary Williams
    kata ...
    Halo,
    Aku Mary Williams, Pemberi Pinjaman kredit Pribadi
    meminjamkan kesempatan Seumur Hidup.
    Apakah Andari memerlukan Pinjaman mendesak untuk review melunasi Utang Andari ATAU Andari Membutuhkan Pinjaman untuk review meningkatkan Bisnis Andari?
    Andari has ditolak Oleh
    Bank Dan Lembaga Keuangan lainnya?
    Apakah Andari memerlukan card center Pinjaman ATAU hipotek?
    Mencari Lagi KARENA kitd here for MEMBUAT SEMUA masalah Keuangan Andari Sesuatu Dari Masa Lalu. Kami meminjamkan dana untuk review Individu
    Membutuhkan Bantuan Keuangan, Yang memiliki kredit buruk ATAU Membutuhkan Uang
    untuk review Tagihan membayar, untuk review berinvestasi di BISNIS di Tingkat 2%. Saya Ingin Media using Penyanyi untuk review memberitahu Andari bahwa Kami MENYEDIAKAN Bantuan Yang can be diandalkan Dan PENERIMA Dan akan bersedia untuk review offers pinjaman.Jadi hubungi kami hari Penyanyi through email:
    (Marywilliams25loancompany@gmail.com)
    DATA peminjam
    1) Nama Lengkap: .............................. ............... ..........
    2) Negara: .............................. ................ ........... ..
    3) Alamat: .............................. ................ ............
    4) Negara: .............................. ................ ................
    5) Jenis Kelamin: .............................. ............... . .............. ....
    6) Status Perkawinan: .............................. ............... ....
    7) Pekerjaan: .............................. ................ .. .....
    8) Nomor Telepon: .............................. ............... ...
    9) POSISI Saat BEKERJA: .....................
    10) Pendapatan Bulanan: .............................. ...............
    11) Jangka Waktu Pinjaman Dibutuhkan: .............................. .......
    12) Jangka Waktu Pinjaman: .............................. .............. . ...
    13) Bunga Pinjaman: .............................. ..............
    14) Agama: .............................. ................ ..... .....
    15) Apakah Andari Checklists Memverifikasi SEBELUM ........................ .........
    Terima kasih,

    Mary Williams

    ReplyDelete
  146. Saya Widya Okta, saya ingin memberi keterangan kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang sedang mencari untuk pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka sesiapa yang mencari pinjaman di antara kamu? Kemudian, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih tulen sekali dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa yang 6 kredit peminjam penipuan, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum i adalah pembebasan dari penjara dan seorang kawan saya yang saya menerangkan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman yang dipercayai yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam tempoh 24 jam yang i digunakan, Jadi saya membuat keputusan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda lebih baik hubungan SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (widyaokta750@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete
  147. Hello,

    Syarikat kami beroperasi yang dinamik, sistem dalam talian yang terdiri daripada lebih 42 juta pelanggan. Ini teknologi dalam talian yang kita gunakan memberikan kita keupayaan untuk rakyat kita di luar sana yang terbaik, pilihan utama apabila mereka sedang mencari untuk pinjaman atau apa-apa bantuan kewangan lain. E-mel: adicloancompany@gmail.com

    Pernahkah anda terfikir untuk mendapat pembekal pinjaman yang sah di mana anda mahu untuk melabur semula selepas banyak dividen? Sila ambil perhatian bahawa kami menawarkan pinjaman pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% setiap tahun atau bulanan bergantung kepada anda lebih suka, Namun, Kami menawarkan pelbagai perkhidmatan kewangan kepada individu dan perniagaan pemilik. Kami bekerja dengan individu, kecil, sederhana, dan besar-besaran untuk membantu mereka sama ada memulakan atau berkembang ke wilayah baru. Kami membantu membiayai perniagaan kecil apabila diperlukan paling untuk mengembangkan perniagaan yang sedia ada, membeli peralatan modal, membayar perbelanjaan dan untuk banyak keperluan lain seperti pengiklanan, sewa, pengubahsuaian dan lain-lain E-mel: adicloancompany@gmail.com untuk maklumat lanjut.


    Terima kasih

    Selamat sejahtera,


    Adic Pinjaman Syarikat.
    E-mel: (adicloancompany@gmail.com)
    Systems Network, Maryland
    AMERIKA SYARIKAT.

    ReplyDelete
  148. Hello, ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Mrs.CATHERINE Jonez, reputasi baik pinjaman pemberi pinjaman swasta telah membuka peluang ekonomi untuk semua mereka yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau memerlukan pinjaman ekuiti rumah untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Cuma perlu, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami memperoleh pinjaman kadar faedah sebanyak 2% daripada individu, syarikat dan masyarakat dengan cara yang jelas dan mudah difahami cara, terma dan syarat. Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% dijamin. Email kami di: (CATHERINEJONEZLOANFIRM@GMAIL.COM)

    ReplyDelete
  149. Saya Mrs.Helen Johnson, pemberi pinjaman wang, menawarkan pelbagai perkhidmatan kewangan (pinjaman) kepada individu dan perniagaan pemilik. Kami bekerja dengan individu, kecil, sederhana, dan besar-besaran untuk membantu mereka sama ada memulakan atau berkembang ke wilayah baru. Kami membantu membiayai perniagaan kecil apabila diperlukan paling untuk mengembangkan perniagaan yang sedia ada, membeli peralatan modal, membayar perbelanjaan dan untuk banyak keperluan lain seperti pengiklanan, sewa, pengubahsuaian dan lain-lain Regards, (helenjohnsonloanfirm68@gmail.com) kebahagiaan anda adalah kebimbangan kami.

    ReplyDelete
  150. Ada apa-apa masalah kewangan? Adakah anda ingin memulakan perniagaan anda sendiri? Syarikat pinjaman menubuhkan organisasi hak asasi manusia di seluruh dunia dengan semata-mata untuk membantu golongan miskin dan orang yang mengalami masalah kewangan yang hidup. Jika anda ingin memohon untuk pinjaman, kembali kepada kami dengan e-mel butiran di bawah: julietowenloancompany@gmail.com


    Nama penuh:
    jumlah pinjaman:
    Tempoh Pinjaman:
    Pendapatan bulanan :
    negara:
    Seks:
    Nombor telefon:
    Tarikh lahir :

    Terima kasih dan Tuhan memberkati
    JULIETOWENLOANCOMPANY
    (Julietowenloancompany@gmail.com)
    Puan Juliet

    ReplyDelete
  151. Hello, saya Robert David pemberi pinjaman swasta yang memberikan pinjaman dengan kadar faedah serendah 2%. Ini adalah peluang kewangan di muka pintu anda hari ini dan mendapatkan pinjaman serta-merta. Terdapat banyak di luar sana mencari pilihan kewangan atau bantuan di sekitar tempat itu dan masih tidak boleh mendapatkan satu. Tetapi ia adalah satu peluang kewangan di muka pintu anda dan oleh itu anda tidak boleh melepaskan peluang ini. Perkhidmatan ini terbuka kepada individu, syarikat, lelaki dan wanita perniagaan.

    • Pinjaman Untuk Semua
    • Multi-keluarga / Apartment Buildings
    • Cash Out Pinjaman untuk Semua Jenis-jenis Harta Tanah
    • Pinjaman Untuk Pelabur
    • Pinjaman Bridge / Mezzanine Pembiayaan
    • Pinjaman Untuk Luar Pembeli
    • Pinjaman Commercial
    • Tanah / Pembinaan

    Dan jumlah pinjaman yang ada terdiri daripada 20,000.00 USD - 500,000,000.00 USD, atau apa-apa amaun pilihan anda untuk maklumat lanjut hubungi kami di: (ROBERTDAVIDFINANCIALCOMPANY@GMAIL.COM)

    ReplyDelete
  152. Adakah Anda Perlu Segera Kewangan Pinjaman Kredit?
    * Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula 8 bulan selepas anda mendapatkan wang
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun)
    BORANG PERMOHONAN UNTUK PINJAMAN
    ================================
    Nama: ........ ........... nama Kedua: ...............
    Hubungi Alamat: .................
    Negara: ............ .... Umur: ..........
    Seks: ......... ............. Nombor Telefon: ..............
    Status: ....... ............ Pekerjaan: ...............
    kedudukan: ................ Pendapatan bulanan: ..............
    Jumlah Pinjaman: ........ Tujuan Pinjaman: ............
    jangka masa: ....................
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ................
    Anda memahami Bahasa Inggeris: ..........
    ===================================
    sila mengisi dan menghantar borang ini kepada:
    E-mel: homeofequity@gmail.com

    Yang ikhlas,
    Nicolas Payne
    Equity Capital Loans

    ReplyDelete
  153. Hello,
    Adakah anda memerlukan pinjaman antara individu menghadapi masalah kewangan dan akhirnya memecahkan kebuntuan yang disebabkan oleh bank-bank dengan penolakan permintaan mereka untuk rekod kredit? Kami menyediakan pinjaman benar antara 1000-100 juta dolar, tanpa jaminan bank dan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%. Saya boleh membantu membuat pinjaman tertentu yang anda mahu. Hubungi saya jika anda berminat. EMAIL: (mabelhernandezloan@gmail.com)

    ReplyDelete
  154. Halo, Saya cunson hamilton Katheren, saat ini tinggal di Texas, Amerika Serikat. Saya seprated kali ini dengan tiga anak-anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan Mei 2015 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya. Saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari berbagai perusahaan pinjaman pribadi dan perusahaan tetapi tidak pernah dengan sukses, dan sebagian besar bank menolak kredit saya. Demi Allah, saya membaca sebuah artikel online dan saya memutuskan untuk mencoba, Pada awalnya saya sangat takut tapi saya mencoba memberikannya karena pada saat itu dalam hidup saya, saya tak akan kehilangan, jadi saya mengikuti arahan mereka dan melakukan aything saya diminta untuk melakukan sebelum pinjaman saya dapat diberikan, saya sangat takut pada saat itu, tapi aku bilang hari ini sebagai tuhan adalah saksi saya, saya sekarang seorang pemilik usaha kecil dan saya membayar kembali pinjaman saya di bunga yang lebih rendah dari 1,5% tanpa masalah, Percayalah dengan perusahaan ini saya jamin tidak akan menyesal, tidak ada pemeriksaan kredit, tidak ada co penandatangan dengan tingkat bunga hanya 1,5% dan pembayaran yang lebih baik rencana dan jadwal, silahkan hubungi Mr Dangote perusahaan pinjaman ( dangotegrouploandepartment@gmail.com). Dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini tapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk membiarkan orang tahu lebih banyak tentang dia dan Tuhan memberkati alsoi ingin lebih. Anda dapat menghubungi dia melalui email-nya.
    dangotegrouploandepartment@gmail.com dan saya juga menyadari bahwa beberapa dari Anda mungkin berpikir itu adalah stres tapi tidak, saya tidak pernah scammed $ 5.000 yang membuat saya merasa ingin menyerah tapi hari ini semua berkat Allah Mahakuasa dan Mr Dangote. jadi hubungi saya di Cunsonhamilton342@gmail.com atau hubungi saya di nomor (682) 233-0439 untuk informasi, Nikmati

    ReplyDelete
  155. Saya Teddy Lisa yang pengedar kereta, setia Islam. Adakah anda putus asa atau kecewa? yang anda menyesal pernah memulakan perniagaan? Adakah anda menghadapi masalah? atau anda hanya mendapat melalui kegagalan perniagaan? yang anda mahu untuk menghentikan proses keusahawanan? yang anda mahu untuk menghentikan perniagaan anda dan kembali ke sekolah untuk mendapatkan ijazah? i adalah mangsa semua cabaran-cabaran ini Jika salah satu keadaan di atas berkaitan dengan anda, maka saya mempunyai beberapa nasihat untuk anda, membina perniagaan yang pasti bukan satu tugas yang mudah ia adalah satu proses yang kebanyakan orang takut kepada cabaran yang terlibat dan itulah sebabnya banyak orang lebih suka menyimpan pekerja supaya mengambil langkah berani untuk memulakan perniagaan anda sendiri anda telah benar-benar membuktikan keberanian anda membina perniagaan yang berjaya dari awal hanya tentang surmounting cabaran tidak lebih, tidak kurang ada usahawan yang berjaya mempunyai satu perjalanan yang sempurna untuk bahagian atas dan tidak akan cabaran, kekecewaan dan kegagalan akan sentiasa berada di sana tetapi cara anda mengendalikan mereka yang menentukan sama ada anda akan berjaya atau tidak ramai orang-orang yang mengatakan mereka adalah pemberi pinjaman semua palsu, saya adalah seorang mangsa penipu internet untuk 9 bulan. saya rasa bahawa hidup saya sudah berakhir dan perniagaan ke bawah supaya saya melawat pengumuman pinjaman tapak satu hari, dan saya terserempak dengan tuan rumah yang besar, Aasimah Aadila, pengiklanan kredit dan saya mengambil iman dan memohon pinjaman daripada Rp500,000,000,000.00 selepas mengisi keluar bentuk dan semua proses yang telah dilakukan, saya telah diminta untuk membayar caj yuran perpindahan dan saya juga mengambil iman dan membayar yuran, sayang kejutan terbesar saya saya. Dia memberikan saya pinjaman Rp500,000,000,000.00 dengan kadar faedah yang sangat rendah 1% dan juga tanpa cagaran, tanpa penjamin dan tiada yuran pendaftaran kepada kejutan terbesar saya pinjaman saya diluluskan siap, dalam tempoh kurang daripada 5 jam saya mempunyai wang dalam akaun saya tanpa apa-apa masalah sebab mengapa saya membuat kesaksian ini hingga ke hari ini untuk dia, kerana dia berubah semua kesedihan saya kegembiraan dan ketawa rakan-rakan Indonesia saya, dia adalah Tuhan dihantar untuk membantu saya untuk keterangan hari ini bahawa anda menghubungi abang saya dan kakak saya dan anda akan berpuas hati dengan hidup lagi dan semua hidup saya, saya akan menjadi sangat greatfull untuk Aasimah Aadila hubungan pINJAMAN SYARIKAT Puan Aasimah Aadila sendiri e-mel (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) ,,,, dan mendapatkan pinjaman hari ini anda juga boleh menghubungi saya di (teddylisa2020@gmail.com) kawan saya (omogbudeabundace@gmail.com), beliau adalah orang yang meyakinkan saya untuk membayar yuran saya apabila saya takut bahawa dia mungkin menjadi salah satu penipu internet tetapi kasih sayang di kalangan semua pemberi pinjaman kredit masih seseorang yang mengambil berat apa-apa yang tidak pergi ke pemberi pinjaman dalam talian, mencari sebuah syarikat pinjaman geniue semoga Allah membantu kita semua sekali lagi alamatnya (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  156. Memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan baru? Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi? Kami menawarkan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%. Hubungi kami hari ini di email: (richardjuniorloancompany@gmail.com)

    ReplyDelete
  157. HELLO! Adakah Anda A Perniagaan Man Atau Wanita, Ahli Politik, Muzik & anda mahu menjadi Kaya, Berkuasa & Be Famous Dalam Hidup Atau Perlu Power A Untuk Mencapai Impian Anda. Anda Boleh Mencapai Impian Anda Dengan Menjadi Ahli Of The Illuminati. Dengan ini segala impian anda dan keinginan jantung boleh Mencapai sepenuhnya, jadi jika anda masih belum menjadi ahli dan anda ingin menyertai e-mel: lordshipbrotherhood666@gmail.com atau whatsapp: 2348078800681

    ReplyDelete
  158. HELLO! Adakah Anda A Perniagaan Man Atau Wanita, Ahli Politik, Muzik & anda mahu menjadi Kaya, Berkuasa & Be Famous Dalam Hidup Atau Perlu Power A Untuk Mencapai Impian Anda. Anda Boleh Mencapai Impian Anda Dengan Menjadi Ahli Of The Illuminati. Dengan ini segala impian anda dan keinginan jantung boleh Mencapai sepenuhnya, jadi jika anda masih belum menjadi ahli dan anda ingin menyertai e-mel: lordshipbrotherhood666@gmail.com atau whatsapp: 2348078800681

    ReplyDelete
  159. HELLO! Adakah Anda A Perniagaan Man Atau Wanita, Ahli Politik, Muzik & anda mahu menjadi Kaya, Berkuasa & Be Famous Dalam Hidup Atau Perlu Power A Untuk Mencapai Impian Anda. Anda Boleh Mencapai Impian Anda Dengan Menjadi Ahli Of The Illuminati. Dengan ini segala impian anda dan keinginan jantung boleh Mencapai sepenuhnya, jadi jika anda masih belum menjadi ahli dan anda ingin menyertai e-mel: lordshipbrotherhood666@gmail.com atau whatsapp: 2348078800681

    ReplyDelete
  160. Selamat datang ke Bhude Scott pinjaman Pertubuhan ditubuhkan untuk membantu orang dalam keperluan membantu, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda akan melalui kesukaran kewangan atau ada apa-apa masalah kewangan, dan anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri atau anda memerlukan pinjaman untuk menyelesaikan hutang anda atau membayar bil anda, memulakan perniagaan yang bagus, atau anda mendapati ia sukar untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank-bank tempatan, hubungi kami hari ini melalui e-mel: johnleoloancompany@gmail.com
    MAKLUMAT DIPERLUKAN
    Nama awak...
    Nama terakhir...
    SEX ..
    AGE ...
    Negara ......
    Sah kad ID ...
    TUJUAN PINJAMAN ........
    PENDAPATAN BULANAN ANDA ....
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan ....
    Tempoh pinjaman ....
    Sah Nombor telefon bimbit ....
    Terima kasih kerana memahami.
    Regards.

    ReplyDelete
  161. HELLO! Adakah Anda A Perniagaan Man Atau Wanita, Ahli Politik, Muzik & anda mahu menjadi Kaya, Berkuasa & Be Famous Dalam Hidup Atau Perlu Power A Untuk Mencapai Impian Anda. Anda Boleh Mencapai Impian Anda Dengan Menjadi Ahli Of The Illuminati. Dengan ini segala impian anda dan keinginan jantung boleh Mencapai sepenuhnya, jadi jika anda masih belum menjadi ahli dan anda ingin menyertai e-mel: lordshipbrotherhood666@gmail.com atau whatsapp: 2348078800681

    ReplyDelete
  162. HELLO! Adakah Anda A Perniagaan Man Atau Wanita, Ahli Politik, Muzik & anda mahu menjadi Kaya, Berkuasa & Be Famous Dalam Hidup Atau Perlu Power A Untuk Mencapai Impian Anda. Anda Boleh Mencapai Impian Anda Dengan Menjadi Ahli Of The Illuminati. Dengan ini segala impian anda dan keinginan jantung boleh Mencapai sepenuhnya, jadi jika anda masih belum menjadi ahli dan anda ingin menyertai e-mel: lordshipbrotherhood666@gmail.com atau whatsapp: 2348078800681

    ReplyDelete
  163. Selamat datang ke JOHN LEO Pertubuhan pinjaman ditubuhkan untuk membantu orang dalam keperluan membantu, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda akan melalui kesukaran kewangan atau ada apa-apa masalah kewangan, dan anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri atau anda memerlukan pinjaman untuk menyelesaikan hutang anda atau membayar bil anda, memulakan perniagaan yang bagus, atau anda mendapati ia sukar untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank-bank tempatan, hubungi kami hari ini melalui e-mel: johnleoloancompany@gmail.com
    MAKLUMAT DIPERLUKAN
    Nama awak...
    Nama terakhir...
    SEX ..
    AGE ...
    Negara ......
    Sah kad ID ...
    TUJUAN PINJAMAN ........
    PENDAPATAN BULANAN ANDA ....
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan ....
    Tempoh pinjaman ....
    Sah Nombor telefon bimbit ....
    Terima kasih kerana memahami.
    Regards.

    ReplyDelete
  164. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: fastcashfirm@gmail.com


    BERHUBUNG TERBAIK,
    Mr.Anthony Smith.
    Tel: +60182359926
    Fast Cash Syarikat
    E-mel: fastcashfirm@gmail.com
    Webisite: fastcashfirm.wordpress.com

    ReplyDelete
  165. Ini adalah suatu notis am syarikat / orang. Adakah anda memerlukan seorang pemberi pinjaman pinjaman bertauliah untuk membantu memenuhi sehingga tanggungjawab mereka? Adakah anda seorang lelaki perniagaan, jurutera, kerani atau seorang usahawan dan perlu kredit modal kerja atau pelaburan untuk meningkatkan perniagaan / kewangan anda? Adakah anda dalam hutang atau perlu ditolak oleh bank? Memohon untuk pinjaman cepat hari ini pada kadar yang berpatutan, kelulusan yang cepat dalam talian dengan perkhidmatan diuji dan dipercayai. Hubungi (helenjohnsonloanfirm68@gmail.com) untuk digunakan pada kualiti dan kredit perkhidmatan yang boleh dipercayai indah. Bagi permohonan yang cepat, Contack,
    dari; Nama penuh: Jumlah Pinjaman yang diperlukan: Tujuan Pinjaman: Tempoh Pinjaman: Nombor telefon: Alamat / Negara:

    ReplyDelete

  166. Kami menawarkan pinjaman pada kadar faedah 2% untuk tujuan perniagaan dan persendirian memohon (daviesruthfir​​m@gmail.com)

    ReplyDelete
  167. halo semua kita Dewi Ahmad pemberi pinjaman perusahaan pinjaman dapat diandalkan dan dipercaya selama lebih dari 46 tahun di bidang pinjaman yang Anda seorang pengusaha yang Anda pedagang atau Anda memiliki perusahaan yang yang untuk memperbesar pantai atau Anda memiliki mimpi untuk membangun kredit Anda bisnis, akan ketidakstabilan keuangan benar atau Anda di mana menolak pinjaman oleh bank kemudian mencari tahu sebagai Dewi Ahmad lender menawarkan pinjaman dari semua jenis pada tingkat yang paling menarik dari 2% untuk semua jenis kredit dan ke setiap tempat di dunia dan kami memberikan out hingga 5 miliar dari mata uang di dunia jangan lewatkan kesempatan ini untuk mencapai impian keuangan Anda hanya dengan tingkat bunga 2% dan dewi pemberi pinjaman akan memberikan mimpi keuangan Anda menjadi kenyataan hubungi kami hari ini untuk aplikasi pinjaman Anda di (Dewiahmad.loanfirm@gmail.com) untuk formulir aplikasi pinjaman Anda hari ini dan akan mendapatkan setiap hal yang dilakukan dalam waktu kurang dari 24 jam terima kasih untuk dukungan Anda Tuhan memberkati Anda

    ReplyDelete
  168. Saya Mrs.michelleadbert, pemberi pinjaman wang, i Memberi perkhidmatan kewangan (pinjaman) kepada individu dan perniagaan pemilik. Kami bekerja dengan individu, kecil, sederhana, dan besar-besaran untuk membantu mereka sama ada memulakan atau berkembang ke wilayah baru. Kami membantu membiayai perniagaan kecil apabila diperlukan paling untuk mengembangkan perniagaan yang sedia ada, membeli peralatan modal, membayar perbelanjaan dan untuk banyak keperluan lain seperti pengiklanan, sewa, pengubahsuaian dan lain-lain Regards, (michelleadbertloancompany@gmail.com
    Privasi
    Akaun Saya) kebahagiaan anda adalah kebimbangan kami.

    ReplyDelete
  169. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: fastcashfirm@gmail.com


    BERHUBUNG TERBAIK,
    Mr.Anthony Dave.
    Tel: +60182359926
    Fast Cash Syarikat
    e-mel fastcashfirm@gmail.com
    Website: fastcashfirm.worldpress.com

    ReplyDelete
  170. JANGAN Ignor SARAN INI
    Halo setiap orang yang melihat ini di seluruh dunia, situs ini memiliki banyak scammers, lakukan akan menipu seperti saya lagi, saya punya kabar baik untuk berbagi. silahkan bergabung dengan saya untuk menjadi bahagia dan berterima kasih kepada perusahaan pinjaman saudi. Aku baru saja pinjaman dari AASIMAHA Adila PINJAMAN PERUSAHAAN sah. Ini adalah bagaimana saya mendapat kontak mereka. Aku melihat kesaksian satu Mrs mimosa Wijayanti dari Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari mereka dan dia memberi mereka sebuah email kepada semua orang ^aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com^~~V jadi saya langsung email mereka dan mereka menanggapi email saya . Jujur, pada awalnya saya begitu banyak takut karena saya telah kehilangan uang saya untuk bodoh sebelumnya. Tapi, saya terkejut bahwa kurang dari 3 jam setelah, pinjaman dari $ 620.000 dolar amerika serikat i diterapkan untuk benar-benar ditransfer ke rekening saya. Seluruh proses itu sederhana. dan pinjaman mendesak pada tingkat 1% saya mendapat cepat Ada biaya. Tidak ada penjamin diperlukan dari saya. sampai sekarang, saya masih merasa sulit untuk percaya bahwa hal itu benar. Saya pikir saya sedang bermimpi ketika saya mendapat peringatan dari bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan sukacita. Saran saya sederhana untuk semua orang yang mencari jumlah mendesak tulus untuk mendapatkan pinjaman yang sah untuk memulai bisnis atau untuk membiayai proyek adalah untuk mengirim email kepada mereka sekarang dan Anda akan terkejut betapa saya terkejut. Saya ingin terutama terima mimosa Wijayanti untuk memberikan kontak mereka di forum ini. Dan jika Anda memanggil mereka dan mendapatkan pinjaman dari mereka, silahkan menyebarkan berita baik sehingga orang lain juga dapat manfaat. terima kasih, email mereka lagi ^aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    ^, Kontak saya adalah omogbudeabundance@gmail.com,
     Catatan: semua scammers meminta biaya pendaftaran, biaya transfer, biaya asuransi, biaya hipotek, kartu ATM pin dan biaya pajak, becareful, semua adalah scam. mungkin allah memberkati Anda semua.

    ReplyDelete
  171. .
    hello saudara kita yang kekasih dan adik sila berhati-hati bagaimana anda memohon pinjaman di internet kerana hampir pemberi pinjaman di internet adalah semua palsu dan orang-orang yang memberi keterangan adalah testifiers semua palsu yang adalah kerja tangan orang-orang yang sama yang membuat tuntutan untuk menjadi pemberi pinjaman tetapi hanya untuk merobek orang yang memerlukan bantuan wang keras mendapatkan mereka i adalah mangsa kepada kebanyakan peminjam palsu dan i adalah satu penipuan lebih RM15,000 kerana saya adalah memerlukan wang untuk membayar hutang saya dan untuk meningkatkan perniagaan saya lagi i Surfer sakit banyak dengan kaum yang palsu yang mendakwa diri mereka sebagai pemberi pinjaman sehingga i adalah memperkenalkan kepada ibu Dewi Ahmad dengan seorang kawan reza cindy saya yang memberitahu saya bagaimana dia mendapat pinjaman beliau dari ibu syarikat Dewi Ahmad yang kemudian saya dihubungi ibu tetapi masih takut di dalam saya kerana pengalaman masa lalu saya dan i mengelakkan menjadi mangsa kepada ini peminjam palsu dan kawan saya bahawa dia mendapat pinjaman dari dirinya dan saya boleh melihat bukti dalam dia dan menunjukkan kepada saya bukti yang pinjaman beliau adalah memindahkan kepada beliau dan saya memohon borang permohonan pinjaman dan dalam masa kurang 24 jam i mendapat pinjaman saya pinjaman saya ia adalah seperti mimpi untuk saya tidak pernah percaya bahawa terdapat sebarang pemberi pinjaman pinjaman benar dalam internet tetapi hari ini ibu Dewi Ahmad telah menamatkan ketidakstabilan kewangan saya dan sekarang saya dan keluarga saya hidup bahagia sebab itulah saya membuat keputusan untuk membuat kesaksian ini supaya anda orang yang kita berhati-hati tentang bagaimana anda memohon pinjaman kerana hampir semua pemberi pinjaman semua ini adalah palsu supaya saudara dan kakak jika anda memerlukan pinjaman sila buat tidak tergesa-gesa kesilapan sekarang dan menghubungi ibu Dewi Ahmad sekarang di melalui dewiahmad.loanfirm@gmail.com e-mel kini anda juga boleh hubungi saya di lisaivan070@gmail.com
    terima kasih dan Tuhan memberkati anda semua

    ReplyDelete
  172. Hello, saya Encik SMITH BROOKS, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang menghulurkan peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberi pinjaman kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada tahap 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: smithloanfirmbrooks@gmail.com

    ReplyDelete
  173. Apakah Anda di kredit? Apakah Anda perlu dana untuk membayar sewa Anda? kau finansial turun dan Anda perlu beberapa dana untuk menjaga bisnis Anda berkembang? Anda ingin memiliki industri dan dana Anda tidak oke? kami menawarkan sejumlah uang yang besar itu. Di sini kita untuk membantu, semua yang kita butuhkan dari Anda adalah informasi Anda tahu lebih banyak. Jadi mengapa tidak menghubungi kami di alyasaadaburahlenders@gmail.com

    ReplyDelete
  174. Apakah Anda di kredit? Apakah Anda perlu dana untuk membayar sewa Anda? kau finansial turun dan Anda perlu beberapa dana untuk menjaga bisnis Anda berkembang? Anda ingin memiliki industri dan dana Anda tidak oke? kami menawarkan sejumlah uang yang besar itu. Di sini kita untuk membantu, semua yang kita butuhkan dari Anda adalah informasi Anda tahu lebih banyak. Jadi mengapa tidak menghubungi kami di alyasaadaburahlenders@gmail.com

    ReplyDelete
  175. Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  176. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk perniagaan anda? adakah anda seorang pemilik industri atau anda ingin mempunyai sebuah industri? adakah anda mempunyai standard yang rendah yang tinggal? adakah anda menganggur? kita yang Pengurusan Kredit Transfer Agen boleh membantu mengenai cara untuk membuat anda seorang lelaki perniagaan atau perempuan kerana kami menawarkan sejumlah besar apa-apa wang untuk semua pemohon kami jadi jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman daripada kami hubungi kami sekarang
    agentransferkredit@gmail.com

    ReplyDelete
  177. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk perniagaan anda? adakah anda seorang pemilik industri atau anda ingin mempunyai sebuah industri? adakah anda mempunyai standard yang rendah yang tinggal? adakah anda menganggur? kita yang Pengurusan Kredit Transfer Agen boleh membantu mengenai cara untuk membuat anda seorang lelaki perniagaan atau perempuan kerana kami menawarkan sejumlah besar apa-apa wang untuk semua pemohon kami jadi jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman daripada kami hubungi kami sekarang
    agentransferkredit@gmail.com

    ReplyDelete
  178. Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman dari syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang untuk kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan. kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui e-mel:
    mrwilliam751@gmail.com

    (1) Nama Penuh
    (2) Alamat Penuh
    (3) Negara
    (4) Umur
    (5) Pekerjaan
    (6) Beritahu nombor telefon
    (7) Seks:
    (8) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    (9) Tempoh Pinjaman

    Email kami di: mrwilliam751@gmail.com

    ReplyDelete
  179. Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman dari syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang untuk kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan. kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui e-mel:
    mrwilliam751@gmail.com

    (1) Nama Penuh
    (2) Alamat Penuh
    (3) Negara
    (4) Umur
    (5) Pekerjaan
    (6) Beritahu nombor telefon
    (7) Seks:
    (8) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    (9) Tempoh Pinjaman

    Email kami di: mrwilliam751@gmail.com

    ReplyDelete
  180. Sy berkerja sebagai auto finance perodua branch/dealer..submit utk loan perodua. Sesiapa berminat membeli kereta perodua bole call@wassapp sy. Tiada booking fee janji docmunt lengkap spt ic/lesen memandu/slip gaji 3bulan/epf. Syarat berkerja/sendiri tiada “BLACKLIST” gaji 1400 bersih. Area lembah klang 0176863109 (fairul) utk sebarang pertanyaan.

    ReplyDelete
  181. aasalamaluikum, saya ialah syahir neni, ibu muslim dari Kuching, Sarawak Kuching dewan bandar utara di malaysia, saya mahu menggunakan medium ini untuk memberi amaran kepada semua pencari pinjaman perlu berhati-hati kerana terdapat penipu di blog ini. i bodoh di sini di laman web ini pada tahun lepas saya dari segi kewangan ke bawah, dan dalam keadaan terdesak, saya telah ditipu oleh peminjam banyak palsu di blog ini. Saya telah hampir berputus asa sehingga saya pergi di televisyen mengenai syarikat yang pesat berkembang firma pinjaman dipercayai bernama Devya Ajjaade rumah kredit yang mengesahkan saya pinjaman tidak bercagar Rm 579,000 pada kadar yang sangat rendah 1% dalam 4 jam tanpa tekanan dan kelewatan, mereka sangat cepat dan cepat untuk menyampaikan dana dengan caj pemindahan dan bayaran pendaftaran seperti yang lain di blog ini. ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa saya mendapat pinjaman saya pada 5 Januari 2017, kini saya mempunyai cadangan perniagaan saya bekerja sekarang jika anda perlukan, besar, tulen kenalan pinjaman pelaburan yang cepat melalui: ((devyajjaade.loanfirm@gmail.com )), anda perlu tahu bahawa firma itu tidak tahu memberi keterangan im dalam media, im sangat gembira untuk melakukan ini, e-mel saya adalah (nenisyahir@gmail.com) boleh allah memberkati dan memakbulkan doa anda pada tahun ini seperti saya

    ReplyDelete
  182. Aku Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dapat diandalkan yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  183. Apakah Anda mencari pinjaman? Atau apakah Anda menolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan untuk satu atau lebih alasan? Anda memiliki tempat yang tepat untuk solusi pinjaman Anda di sini! Anthony Yuliana Lender memberikan pinjaman kepada perusahaan dan individu pada tingkat bunga rendah dan terjangkau dari 2%. Silahkan hubungi kami melalui e-mail hari ini melalui anthony.yulianalenders@gmail.com

    ReplyDelete
  184. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  185. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  186. Asa kredi kredisi şirketi, kişisel işyerinizi başlatmanız için gereken her miktarı ödünç vermeye hazırdır. Aylık taksitte ev almak istiyorsanız% 3 faizle kredi veriyoruz, sizin için de ev satabiliriz. Bu yüzden tarımsal tarım kredisi için başvurun. Kredi almaya ihtiyacınız varsa, e-postamıza başvurun: asaloantransfer@gmail.com, ayrıca şu e-postayla da bağlantı kurabilirsiniz: finance_institute2015@outlook.com, Beklemediğiniz araba ya da ev onarımlarından ödemeler için ekstra bazı nakit paraya erişmenizin birçok nedeni olabilir Düğününüz veya özel bir tatiliniz. Ancak, bunun için ne gerekiyorsa, 5,000 USD ila 100,000 USD arasında ödünç aldığınızda.

    Şirket uzmanlığı.
    1)% 3 faiz oranı ile kredi veririz.
    2) Ayrıca seçtiğiniz herhangi bir yerden istediğiniz yere bir ev satın alabiliriz.

    ReplyDelete
  187. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: fastcashfirm@gmail.com


    BERHUBUNG TERBAIK,
    Mr.Anthony Smith.
    Tel: +60182905378
    Fast Cash Syarikat
    E-mel: fastcashfirm@gmail.com
    Webisite: fastcashfirm.wordpress.com

    ReplyDelete
  188. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan hari selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    daripada anda.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: fastcashfirm@gmail.com


    Salam
    Mr Anthony Smith
    TEL: +60182905378
    E-mel: fastcashfirm@gmail.com
    Webis: fastcashfirm.wordpress.com

    ReplyDelete
  189. BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
    Jurjani Budi nama saya, sila berhati-hati semua pemberi pinjaman pinjaman dalam penulis blog itu adalah palsu, mereka semua isu kelulusan palsu dan gaji palsu dokumen, saya mahu menggunakan media untuk mengingatkan semua orang yang mencari pinjaman untuk berhati-hati dengan palsu kerana mereka di mana-mana beberapa bulan lalu, saya adalah dari segi kewangan dalam hutang, dan kerana keperluan, putus asa dan bank saya merawat untuk merampas rumah perniagaan saya bankrap, saya telah bodoh oleh syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian, saya tidak berputus asa sehingga kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang dipercayai dipanggil Puan AASIMAHA Adila yang memberi pinjaman pinjaman tidak bercagar RM 660,000 pada 1% kepentingan ratre dalam masa kurang 2 jam tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya mendapat terbukti kejatuhan tunai dalam telefon bimbit saya, sila tidak terpakai dalam pemberi pinjaman pinjaman yang tidak mempunyai bukti penghantaran tunai kepada pelanggan, i mendapat bukti saya dan jelas pinjaman i reciever dari saudi arabia syarikat pinjaman muslim, saya menggalakkan rakan-rakan Islam malaysia yang memerlukan pinjaman untuk sila hubungi Puan AASIMAHA Adila melalui : /aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com/
    Berhati-hati anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: jurjanibude0811@gmail.com

    ReplyDelete
  190. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan hari selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    daripada anda.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: fastcashfirm@gmail.com


    Salam
    Mr Anthony Smith
    TEL: +60182905378
    E-mel: fastcashfirm@gmail.com
    Webis: fastcashfirm.wordpress.com

    ReplyDelete
  191. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan hari selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    daripada anda.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: fastcashfirm@gmail.com


    Salam
    Mr Anthony Smith
    TEL: +60182905378
    E-mel: fastcashfirm@gmail.com
    Webis: fastcashfirm.wordpress.com

    ReplyDelete
  192. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: fastcashfirm@gmail.com

    BEST REGARD,
    Mr.Anthony Smith.
    Fast Cash Company
    Tel: +60182905378
    Email fastcashfirm@gmail.com
    webisite:fastcashfirm.wordpress.com

    ReplyDelete
  193. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.

    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    daripada

    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  194. Aku Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dapat diandalkan yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  195. Saya mahu semua orang untuk membaca mesej ini dengan teliti. Saya amat gembira untuk membuat kesaksian bagaimana saya mendapat pinjaman saya pemberi pinjaman kredit legit, saya telah menderita di tangan pemiutang internet palsu di laman web tertentu, saya telah digunakan di beberapa syarikat pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah bertanya kepada saya untuk pembayaran dan selepas pembayaran, saya tidak akan mendapatkan pinjaman daripada mereka, mereka adalah orang-orang palsu dari England dan juga India. Saya dalam kesakitan kerana hutang saya, dan saya dibayar pembayaran lain untuk mendapatkan pinjaman untuk membuat saya hutang lebih besar. Saya gembira apabila rakan saya memberitahu saya bahawa dia mendapat pinjaman daripada internet, dia adalah orang yang memberitahu tentang Nicole Morgan daripada LOAN FIRM NICOLE MORGAN, dan saya memohon untuk pinjaman sebanyak 800 juta, saya mengikuti semua prosedur, Saya berfikir bahawa saya tidak akan mendapatkan pinjaman, tetapi saya amat gembira apabila pinjaman saya diluluskan dan dihantar terus ke dalam akaun bank saya dalam masa 2 hari menyapu. Saya telah membayar semua hutang saya sekarang dan saya mendapat kewangan yang stabil kerana saya menulis mesej ini. Jadi jika mana-mana anda berada di sini untuk memohon pinjaman, anda perlu menghubungi Nicole Morgan di e-mel beliau, mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman sebenar, yang lain adalah palsu. Hanya ikut semua prosedur dalam Nicole Morgan dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda akan mendapat pinjaman, bijak supaya anda tidak akan kehilangan wang seperti saya, hubungan ibu Nicole Morgan jika anda benar-benar memerlukan pinjaman nicolemorganloan@gmail.com
    hubungi saya dan juga supaya saya boleh memberi maklumat lanjut dan guardiance hadijaboften2@gmail.com
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  196. Berita baik!!!
    hari yang baik untuk semua warga malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di bandar bandar george, sila, saya ingin berkongsi kesaksian hidup yang sebenar saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman atas internet, Allah telah trully memihak kepada saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

     Selepas beberapa tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak sentiasa, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya telah ditipu dan i hilang RM5000, dengan seorang wanita di Arab Saudi.

     i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudian intorduce saya kepada Puan Emiliana yang juga pemilik sebuah organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana.

     Saya memohon untuk jumlah pinjaman RM80,000 dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah RM80,000. Saya begitu gembira kerana akhirnya Allah menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan pinjaman saya yang asli, yang boleh memberikan apa yang diinginkan hati saya.

    Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat berpatutan hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi
     Puan Emiliana melalui e-mel:
     emilianawilson111@gmail.com untuk pinjaman anda

    Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana sudi untuk membaca kesaksian hidup yang sebenar saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.

    ReplyDelete
  197. Berita baik!!!
    hari yang baik untuk semua warga malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di bandar bandar george, sila, saya ingin berkongsi kesaksian hidup yang sebenar saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman atas internet, Allah telah trully memihak kepada saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

     Selepas beberapa tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak sentiasa, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya telah ditipu dan i hilang RM5000, dengan seorang wanita di Arab Saudi.

     i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudian intorduce saya kepada Puan Emiliana yang juga pemilik sebuah organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana.

     Saya memohon untuk jumlah pinjaman RM80,000 dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah RM80,000. Saya begitu gembira kerana akhirnya Allah menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan pinjaman saya yang asli, yang boleh memberikan apa yang diinginkan hati saya.

    Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat berpatutan hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi
     Puan Emiliana melalui e-mel:
     emilianawilson111@gmail.com untuk pinjaman anda

    Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana sudi untuk membaca kesaksian hidup yang sebenar saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.

    ReplyDelete
  198. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada orang
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    emel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    Email: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  199. Hello,
    Adakah anda dari segi kewangan ke bawah? mencari pinjaman untuk membina perniagaan anda, membayar hutang, adakah anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain, mencari lagi kerana anda berada di tempat yang betul di sini di Credit Pantas Ptd Ltd kami menawarkan pinjaman tulen dalam apa jua bentuk kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2% dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk anda semua dan untuk membolehkan anda untuk membangunkan diri, memulihkan perniagaan anda dan mewujudkan standard hidup yang lebih baik untuk dirimu. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (helenwilson719@gmail.com)

    DATA PEMOHON
    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jenis Kelamin:
    5) Status Perkahwinan
    6) Pekerjaan:
    7) Nombor telefon:
    8) Pendapatan Bulanan:
    9) Jumlah Pinjaman Diperlukan:
    10) Tempoh Pinjaman:
    11) Pinjaman Objektif:
    12) Tarikh lahir
    Terima kasih.

    ReplyDelete