Selamat Datang kepada pengunjung budiman ke blog SYIFA AS SAKINAH C&S. Terimakasih .. Sertai segera Insurans Kesihatan Prudential BSN Takaful , Skim Pelaburan Ahli KWSP & Khidmat Kaunseling serta Pengubatan Islam. Buat appoinment & berbicang segera terus dgn saya. .

Wednesday 26 November 2008

Ujian Psikologi : Anda Stress atau Tidak Stress?


Stress adalah merupakan sebahagian daripada kehidupan manusia . Tapi semua orang ingin bebas daripada stress . Namun begitu , tidak ramai yang sedar bahawa mereka sedang stress .Keadaan ini biasa berlaku kepada semua orang samada mereka itu seorang pekerja , pegawai , pelajar , isteri , suami dan sebagainya. Stress yang tidak dikawal atau tidak diuruskan dengan baik akan menimbulkan masalah lain dan kesan yang lebih besar dalam menjalani kehidupan. Stress akan menyebabkan seorang itu kemurungan , hilang motivasi , kesedihan , tidak bersemangat dan sebagainya . Stress juga akan menyebabkan berlaku masalah kesihatan seperti migren , ulser , tekanan darah tinggi , sakit jantung dan penyakit mental...

Oleh itu , untuk mengetahuai anda stress atau tidak , cubalah jalani ujian psikologi ini. PERCUMA. Langkah-langkah yang perlu anda lakukan :
1. Lihat gambar yang saya lampirkan ini.
2.Perhatikan ; adakah objek dalam gambar ini bergerak-gerak atau tidak ?
Sekiranya tidak bergerak langsung ; tandanya anda tidak menghadapi stress ketika ini . Sekiranya anda lihat ianya bergerak perlahan-lahan; tandanya anda sedang menghadapi stress yang tahap sederhana . Sekiranyanya anda lihat objek itu bergerak laju atau berombak-ombak; tandanya anda sedang menghadapi stress yang kuat dan agak kritikal. Anda perlu berjumpa kaunselor untuk mendapatkan bantuan untuk menguruskan stress anda . Selamat mencuba !!!

6 comments:

  1. Saya nampak imej tu bergerak perlahan2 mcm berombak-ombak. Stress jugak le nampaknye.

    ReplyDelete
  2. kalau mula2 nampak berombak then pastu dah stop mcm ner ustad??

    ReplyDelete
  3. Mungkin emosi anda lebih stabil dan anda tidak mempunyai stress ketika itu...

    ReplyDelete
  4. uih, nampak laju la ustaz..
    sy stress kaa ni eh.. erm, bile nak buat perjumpaan prs?? kami dah nak g posting ni..

    ReplyDelete
  5. lajunya..hum..as a student,ya saya stress

    ReplyDelete
  6. sy x tau sy stress ke tidak, tp sy mmg x boleh jumpa org lebih dewasa dari sy... sy akan jd takut.. takut kene marah.. sy x pandai berckp dgn org.. sy jd mengamuk lepas sy kene marah tanpa sebab.. kdg2 sy x taw kenapa sya tiba-tiba gembira.. tp kwn2 sy ckp sy terlalu ketakutan.,. sy pun x taw kenapa sya takut... T_T

    ReplyDelete