Selamat Datang kepada pengunjung budiman ke blog SYIFA AS SAKINAH C&S. Terimakasih .. Sertai segera Insurans Kesihatan Prudential BSN Takaful , Skim Pelaburan Ahli KWSP & Khidmat Kaunseling serta Pengubatan Islam. Buat appoinment & berbicang segera terus dgn saya. .

Tuesday 25 September 2012

Semua Pengamal Perubatan Islam & Perubatan Alternatif Mesti Berdaftar Kementerian Kesihatan

 Kosmo : 25/9/2012

Akta baharu terima perubatan Islam



PENGAMAL perubatan Islam akan dipantau oleh Majlis Perubatan Tradisional dan Komplementari selepas ini. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Semua pengamal perubatan Islam termasuk tukang urut dan bidan di negara ini akan diwajibkan berdaftar dengan Kementerian Kesihatan apabila Akta Perubatan Tradisional dan Komplementari 2012 (TCM) dikuatkuasakan tidak lama lagi.

Menerusi akta tersebut, pengamal perubatan Islam yang gagal berbuat demikian boleh dikenakan denda sebanyak RM30,000 atau penjara dua tahun untuk kesalahan pertama. Bagi kesalahan kedua pula, mereka akan didenda RM50,000 atau tiga tahun penjara.

Antara bidang perubatan tradisional lain yang dimasukkan di bawah akta tersebut selain tukang urut dan bidan ialah perubatan Melayu lain seperti perubatan berasas herba, perubatan tradisional Cina seperti akupuntur, moxibustion dan Qi Gong serta perubatan tradisional India iaitu ayurveda, siddha dan yoga.
Ketika ini, terdapat kira-kira 15,000 pengamal perubatan Islam yang menyediakan perkhidmatan kepada orang ramai di seluruh negara.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai (gambar kecil) berkata, kaedah perubatan Islam telah dimasukkan ke dalam akta tersebut setelah mendapat rayuan daripada pertubuhan yang mewakili pengamal perubatan tersebut.

“Pada awalnya, kita tidak masukkan kerana ia memerlukan persetujuan Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia). Selepas dapat persetujuan Jakim, mereka perlu sokongan negeri-negeri sebab itu kita teruskan rang undang-undang ini tanpa memasukkan perubatan Islam.

“Malah, kita ingat perkara ini terletak di bawah bidang kuasa Jakim tetapi Jakim telah meminta supaya perkara ini diletakkan di bawah kementerian,” katanya ketika ditemui pemberita di Dewan Rakyat semalam.
Kosmo! sebelum ini melaporkan Gabungan Persatuan Pengamal Pengubatan Islam Malaysia meminta Kementerian Kesihatan menyemak semula Rang Undang-Undang Perubatan Tradisional dan Komplementari yang dikatakan tidak menyenaraikan kaedah rawatan perubatan Islam di dalamnya.
Ekoran itu, Tiong Lai telah memasukkan definisi perubatan itu ke dalam rang udang-undang tersebut untuk bacaan kali kedua di Dewan Rakyat semalam.

Beliau menjelaskan, semua pengamal perubatan tersebut akan dipantau oleh Majlis Perubatan Tradisional dan Komplementari yang berfungsi sama seperti Majlis Perubatan Malaysia.

“Majlis ini akan diwakili oleh pakar-pakar daripada bidang masing-masing dan menjadi sebuah badan yang memastikan setiap pengamal mempraktikkan amalan atau ilmu mereka dalam keadaan profesional,” ujarnya.
Menurut Tiong Lai, pelaksanaan akta tersebut akan membolehkan rakyat mendapat perkhidmatan yang berkualiti dan selamat.

Tambah beliau, Jakim juga akan mempunyai institusi khas untuk memastikan seseorang pengamal perubatan Islam itu adalah profesional dan diiktiraf.


No comments:

Post a Comment