Selamat Datang kepada pengunjung budiman ke blog SYIFA AS SAKINAH C&S. Terimakasih .. Sertai segera Insurans Kesihatan Prudential BSN Takaful , Skim Pelaburan Ahli KWSP & Khidmat Kaunseling serta Pengubatan Islam. Buat appoinment & berbicang segera terus dgn saya. .

Monday 25 February 2013

Perangkap Hutang : 9 Perkara Jangan DiLakukan !


·  Jangan sapu beban hutang anda dibawah carpet
tidak mempedulikan bahawa diri sendiri mempunyai hutang lapok yang perlu diselesaikan menyebabkan anda akan bertambah masalah, kerana anda tidak dapat melihat beban hutang anda. Letakan di hadapan anda sebagai satu perkara yang perlu anda lakukan.

·  Jangan hidup seperti bergaji RM10,000 tetapi sebenarnya habya bergaji RM1,500.00
Dari segi pemilihan pakaian, cara hidup perlu selari dekurang ngan kehidupan. Tidak perlu mengikut orang lain. Mungkin anda kurang glemour tetapi anda adalah  seorang yang sgt “smart” dalam kewangan.

·  Anda ada sentiasa ada peluang untuk berbelanja pada waktu-waktu yang “special”.
Dimana anda dapat berjimat hasil daripada  daripada “event” tersebut. Tetapi awas, special event ini boleh membuatkan anda berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang bukan keperluan anda. Yang peting ada harus bijak merancang perbelanjaan diri dan keluarga anda. Dan mencari waktu yang sesuai untuk membeli

·  Jangan mudah terpedaya dengan iklan.
Jangan membeli sesuatu barang yang berpandukan daripada iklan yang anda lihat atupun baca.

·  Jangan sesekali menggunakan kredit card untuk membuat pinjaman
Interest free yang digambarkan oleh bank adalah apabila anda dapat mememulangkan duit pada tarikh yang di tetapkan. Tetapi jika ada  tidak dapat memulangkan pada waktu yang ditetapkan anda adakan dikenakan interest yang tinggi.



Ustaz Rosmin: Hutang dielakkan..hutang dikurangkan. Biarkan tidak bergaya, asalkan tiada hutang.

No comments:

Post a Comment