Selamat Datang kepada pengunjung budiman ke blog SYIFA AS SAKINAH C&S. Terimakasih .. Sertai segera Insurans Kesihatan Prudential BSN Takaful , Skim Pelaburan Ahli KWSP & Khidmat Kaunseling serta Pengubatan Islam. Buat appoinment & berbicang segera terus dgn saya. .

Wednesday 31 December 2008

Kad Perubatan Hospital Komprehensif – Jamin Bantu Selesaikan Bebanan Bayaran Kos Hospital Anda ( Siri 1 )

Boleh dikatakan setiap staff KPJ ( dan syarikat-syarikat yang berkaitan dengannya ) termasuk pegawai kanan , ketua department , jururawat , juru x-ray , farmasi , kerani , akauntan dan sebagainya telah mempunyai perlindungan kesihatan daripada majikan. Begitu jugalah dengan staff dan pelajar-pelajar di KPJIC . Kebanyakkan staff telah diberikan peruntukan perlindungan kesihatan hospital sebanyak RM 10,000 setahun untuk diri & ahli keluarganya sekali gus.

Bagi pelajar pula , untuk mendapatkan perlindungan kesihatan ini mestilah mengambil Kad Perubatan yang disediakan oleh pihak kolej sebanyak RM 10 ,000 setahun daripada syarikat Alliance Assurance. Bayaran tahunan dikenakan ke atas pelajar atau penaja untuk mendapatkan perlindungan kesihatan ini .

Berikut Kos Pembedahan Anggota Badan Di Malaysia pada tahun 2004 yang lalu :
Tidak dinafikan , memang banyak kebaikannya apabila seseorang itu telah mempunyai perlindungan kesihatan seperti itu . Perlindungan kesihatan yang diberikan itu sewajarnya diterima . Tidak boleh ditolak kerana banyak kebaikannya. Walaupun jumlahnya nampak sedikit , ianya tetap RM dan cukup berharga bagi orang yang menghargainya.

Namun begitu , bagi pendapat saya terdapat beberapa kelemahan dan kekurangan yang ketara yang mungkin tidak disedari oleh staff KPJ ( dan syarikat-syarikat yang berkaitan dengannya ) dan di KPJIC terutamanya . Diantaranya kekurangan yang dapat dikesan , ialah ;

1. Apakah jumlah RM 10,000 yang diberikan itu mencukupi untuk membayar kos pembedahan dan penghospitalan anda , apabila anda menjalankan rawatan / pembedahan akibat kanser , jantung , paru-paru , otak dan seumpamanya yang melebihi daripada RM 10,000 ??

Apabila jumlah rawatan/pembedahan melebihi RM 10,000 , apakah yang akan berlaku pada diri anda ? Adakah anda akan menghadapi masalah untuk membayarnya ? Apabila tidak mencukupi , sudah pasti anda akan menggunakan duit sendiri atau potong gaji bulanan untuk membayar lebihan bayaran hospital yang tinggi itu. Sekarang baru anda tahu , bahawa anda sedang menghadapi masalah untuk membayarnya .

2. Apakah perlindungan perubatan daripada majikan atau kad perubatan yang disediakan oleh pihak kolej itu merupakan perlindungan yang komprehensif ?

Cuba tanya dan lihat kembali perjanjian perubatan yang telah anda meterai itu . Banyak bahagian dan kes-kes tertentu yang tidak dilindungi oleh perlindungan perubatan yang diberikan itu. Alasannya kerana kosnya terlalu tinggi dan mahal.
Apakah yang berlaku apabila penyakit atau bahagian anggota badan anda tidak dilindungi oleh perlindungan perubatan itu ? Sudah tentu , anda akan menghadapi masalah yang besar kerana terpaksa membayar sendiri bayaran kos hospital itu dengan duit sendiri.

3. Apakah perlindungan perubatan yang anda miliki itu mempunyai pulangan tunai ?

Saya cukup yakin bahawa perlindungan kesihatan yang anda miliki itu tidak mempunyai nilai pulangan tunai . Samada anda pernah menggunakan perlindungan kesihatan itu ataupun tidak , yang pasti 0 % pulangan tunai untuk anda. Sekiranya anda membayar atau sponsor anda membayar untuk mendapatkan perlindungan perubatan itu , anda tidak akan mendapat apa-apa apabila anda berhenti kerja atau tamat belajar di KPJIC .

4. Apakah perlindungan kesihatan yang diberikan itu mempunyai Jaminan Pembaharuan Pelindungan setelah dihinggapi penyakit yang kritikal ( seperti jantung , kanser ) atau setelah anda menggunakan jumlah RM 10 ,000 itu ?

Kebanyakkan perlindungan kesihatan tidak memberikan jaminan pembaharuan apabila berlaku perkara-perkara seperti itu . Pesakit akan menggunakan duit sendiri apabila menghadapi risiko penyakit yang kritikal buat kali yang kedua atau setelah pesakit itu telah pun menggunakan peruntukan RM 10,000 itu , walaupun sedikit.

5. Apakah yang berlaku sekiranya anda berpindah tempat kerja atau tidak lagi bekerja di bawah naungan KPJ atau KPJIC ? Apakah perlindungan kesihatan yang anda miliki itu boleh “ditransfer “ ke tempat yang baru ?

Dijamin tidak boleh ditranferkan . Anda akan bernasib baik sekiranya majikan baru anda menyediakan perlindungan kesihatan untuk anda . Sekiranya tidak disediakan , anda akan berusaha sendiri menyediakan wang rawatan kesihatan daripada gaji anda sendiri. Ataupun anda akan mencari dan membeli Kad Perubatan yang disediakan oleh mana-mana syarikat insurans atau takaful . Malang bagi anda sekiranya ketika itu anda telah mempunyai penyakit kritikal seperti jantung , hati , otak , kanser dan sebagainya. Mana-mana syarikat insurans atau takaful tidak akan menerima permohonan anda sekiranya anda telah menghidapi penyakit seperti itu.

Hanya Kad Perubatan Hospital Komprehensif yang dapat memberi jaminan menyelesaikan masalah bebanan membayar kos hospital anda. Perlindungan kesihatan adalah satu komponen utama sebuah pelan kewangan yang menyeluruh. Masa kini, kos rawatan hospital semakin meningkat dan boleh menjadi terlalu mahal bagi sesetengah orang . Jumlah daripada majikan tidak mencukupi.

Fenomena ini bukan hanya kepada KPJ @ KPJIC sahaja. Kakitangan kerajaan juga akan menghadapi masalah yang sama. Walaupun anda kakitangan kerajaan , tidak semua penyakit anda ditanggung oleh kerajaan. Sekiranya ditanggung juga oleh kerajaan , anda terpaksa menunggu giliran yang agak lama untuk mendapatkan rawatan / pembedahan . Sehingga banyak kes pesakit mati kerana lambat menerima rawatan /pembedahan .

Di samping itu juga , anda akan diwadkan ke hospital kerajaan yang anda sendiri telah mengetahui “ karenah “ yang terdapat dalam hospital itu. Keadaannya berbeza seperti di hospital swasta seperti KPJ Hospital , Asia Columbia Hospital , Gleneagle Hospital dan sebagainya.Sudah tentu anda tahu .... Keadaan dan perkhidmatan yang diberikan oleh hospital swasta adalah lebih cepat , selesa dan memuaskan hati anda.

Untuk mengetahui ciri-ciri Kad Perubatan Hospital Komprehensif , nantikan tulisan Kad Perubatan Hospital Komprehensif – Jamin Bantu Selesaikan Bebanan Bayaran Kos Hospital Anda ( Siri 2 ) tak lama lagi......... ROSMIN ADAM.

No comments:

Post a Comment